Türkiye’nin en önemli harita mühendisliği firmalarından birisi olarak öne çıkan Dünya Harita’nın Genel Müdürü Mehmet Dosdoğru, projenin gerçekleşmesinin ülkenin konjüktürü ve ekonomik durumu ile bire bir bağlantılı olduğunu kaydetti.
Şu anda ölçümleri yapılan köprü projesine altlık oluşturacak haritaları hazırladıklarını belirten Dosdoğru, “Karayolu güzergahının geçtiği bölgenin 1/1000 ölçekli halihazır haritasının ölçümlerini gerçekleştirdik. Ayakların konumlanacağı yerlerin belirlenmesi için ölçümler yapıldı. Batimetri ölçümleri ( su altı ölçüm hizmeti ) bitiminde, kara haritaları ile birleştirilerek haritaların bütünlüğü sağlanacak” diye konuştu.
Dosdoğru, “Marmara Adası ile bağlantı sağlayan ve raylı ulaşımla Çanakkale’nin çevresini dolaşan bir kurgu var. Trakya’dan gelenlerin İstanbul’u dolaşmadan İzmir’e inmeleri planlanıyor. Çanakkale’nin ve Balıkesir’in ekonomik olarak katma değerleri yükselecek ve İstanbul’un çekim gücü çevre illere yayılacak. Marmara Denizi’nin etrafı, yollarla ve raylı sistemlerle çevrelenecek. Avrupa’dan Asya’ya yapılan ulaşımın yükü de İstanbul’dan alınıp güneye kaydırılarak çevre illerin kalkınması da hedefleniyor” diyerek bölgenin gelecek planlarını da çizdi.
Boğaziçi Köprüsü’ndeki askı bağlantılarının değişiminde ölçümleri yaptıklarını hatırlatan Dosdoğru, yaptıkları işin çok hassas olduğunu ve en son teknolojiyi kullandıklarını belirtti. Dosdoğru, birkaç santimetrelik bir hatanın cana mal olacağına dikkat çekerek, “Hesapların hassaslığı için ileri teknolojik ürünlerin kullanılıyor. Malzemelerdeki anlık değişimler, ısı etkisi, genleşme, nem vb gibi ölçümlere etki edecek çevre şartları göz önünde bulundurarak hesaplar yapılmaktadır” dedi.
Köprünün çapraz halatlarının değişimi sırasında ölçünün önemine örnek veren Dosdoğru, “Köprünün düşey yönde 25 cm aşağı yukarı salınım var. Hatacıklar büyükleri tetikliyor. Sıcaklık, nem, rüzgar gibi birçok etken var. Saat 02.00-04.00 arasında mevsim şartlarına göre ısının en düşük anında ölçümler yaparız. Körfez Geçişi’nde bunun için 16 kişilik ekip görevde. İmalatın projedeki gibi olması gerekiyor. Yoksa halatlar köprüyü ve yükü taşımıyor, özelliğini yitiriyor” açıklamasını yaptı.
Hüseyin Belibağlı/Emlaknews.com.tr
Çanakkale Köprüsü’nün ilk adımını Dünya Harita attı