Gebze – Orhangazi – İzmir Otoyolu’nun en önemli ayağı olan ve Osmangazi Köprüsü adı verilen Körfez Geçiş Köprüsü, 30 Haziran’da hizmete girdi. Bayram tatili boyunca vatandaşlara ücretsiz hizmet veren Osmangazi Köprüsü, bir hayalin gerçekleşmesinin de ilk adımı oldu. Peki İstanbul İzmir arasını 3,5 saate indireceği belirtilen Gebze – Orhangazi – İzmir otoyolu projesi ne zaman tamamlanacak?
Başbakan Binali Yıldırım, geçtiğimiz aylarda, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı iken, filan üç yılı aşkın bir süredir inşaatı devam eden Gebze – Orhangazi – İzmir Otoyolu’nun bitme zamanı öngörüsü 7 yıl olmasına karşılık projenin 5 yılda tamamlanabileceğini açıklamıştı. Yıldırım, projenin iki yıl sonra tamamlanacağı müjdesini vermişti.
Yap-işlet-devret modeliyle yapılan Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu, İzmit Körfez Geçişi ve bağlantı yolları dahil 433 kilometre toplam uzunluğa sahip olacak. 384 kilometre otoyol ve 49 kilometre bağlantı yolu yapılacak olan proje ile mevcut mesafe devlet yoluna göre 95 kilometre kısalacak. 8-10 saatlik mevcut ulaşım süresinin 3-3,5 saate indireceği öngörülen projenin yılda 650 milyon dolar tasarruf sağlayacağı belirtiliyor.
Şu anda yüzde 64’ü tamamlanan Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu’nin yapım çalışmaları devam eden Gebze-Gemlik kesiminde tamamlanma oranı yüzde 98, Gebze-Orhangazi-Bursa kesiminde yüzde 90, Kemalpaşa Ayrımı-İzmir kesiminde yüzde 88 oldu. Altınova – Gemlik arasındaki 40 kilometrelik kesim ise 21 Nisan 2016’da tamamlanarak trafiğe açılmıştı. Kemalpaşa Ayrımı-İzmir kesimi ile Gebze-Bursa arasındaki otoyol kesiminin de bu yıl sonunda yapım faaliyetlerinin tamamlanarak ulaşıma açılması hedefleniyor.
Orhangazi Tüneli elektromekanik işleri ve kaplama çalışmaları da tamamlanarak 21 Nisan’da işletmeye açılmıştı. Sağ ve sol tüpte kazı-destekleme, nihai beton kaplama çalışmaları bitirilen Selçukgazi ve Belkahve tünellerinde ise üst yapı işleri devam ediyor. Bu tünellerin elektrik, elektronik ve elektromekanik işlerine başlandı. Proje kapsamında Gebze-Bursa kesiminde 12, Bursa-Balıkesir-Kırkağaç-Manisa kesiminde 6, Kemalpaşa Ayrımı-İzmir kesiminde de 2 olmak üzere toplam 20 viyadükten, Gebze-Bursa arasındaki 7 viyadük tamamlandı. Diğer 13 viyadükte ise çalışmalar devam ediyor.
Projenin en önemli ayağını oluşturan Osmangazi Köprüsü ise 30 Mart 2013’te Yalova Altınova Hersek şantiyesinde düzenlenen törenle temeli atıldıktan sonra yaklaşık 39 ayda bitirildi. 252 metre kule yüksekliğine, 35,93 metre tabliye genişliğine, 1550 metre orta açıklığına ve 2 bin 682 metre uzunluğa sahip olan köprü, dünyanın en büyük orta açıklıklı asma köprüleri arasında 4. sırada bulunuyor. Yapımında 8 bin işçinin çalıştığı Osmangazi kuş türlerinin yaşadığı Hersek Lagünü için verilen kavis nedeniyle de tabiata ve biyolojik çeşitliliğe verilen önemi gösteren önemli yapılar arasında yer alıyor.
Gebze – Orhangazi – İzmir Otoyolu 2 yıl erken tamamlanacak