İstanbul
  • Adana
  • Adıyaman
  • Afyonkarahisar
  • Ağrı
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Çorum
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Gümüşhane
  • Hakkâri
  • Hatay
  • Isparta
  • Mersin
  • istanbul
  • izmir
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kırklareli
  • Kırşehir
  • Kocaeli
  • Konya
  • Kütahya
  • Malatya
  • Manisa
  • Kahramanmaraş
  • Mardin
  • Muğla
  • Muş
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Şanlıurfa
  • Uşak
  • Van
  • Yozgat
  • Zonguldak
  • Aksaray
  • Bayburt
  • Karaman
  • Kırıkkale
  • Batman
  • Şırnak
  • Bartın
  • Ardahan
  • Iğdır
  • Yalova
  • Karabük
  • Kilis
  • Osmaniye
  • Düzce
a
  • EmlakNews.com.tr
  • Bölünmüş yolların ekonomiye bir yıllık katkısı 16.5 milyar lira

Bölünmüş yolların ekonomiye bir yıllık katkısı 16.5 milyar lira

Karayolları Genel Müdürlüğü (KGM) verilerinden yapılan derlemeye göre 25 bin km’ye yaklaşan bölünmüş yollar hem ekonomiye katkı sağladı hem de can ve mal güvenliğini artırdı. Ayrıca mevcut 2 bin 489 kilometre uzunluğundaki otoyol ağı da 2023’e kadar 8 bin kilometreye çıkarılacak.

KGM’nin yolu 321 bin km

KGM‘nin sorumluluğunda 31 bin 126 kilometre devlet yolu, 33 bin 355 kilometre il yolu ve otoyollar da dahil toplam 66 bin 970 kilometre yol ağı bulunuyor. Bu yol ağının 42 bin 663 kilometresi sathi kaplama, 20 bin 517 kilometresi bitümlü sıcak karışım (BSK) kaplama, 3 bin 790’u ise parke, toprak gibi diğer kaplamalardan oluşuyor.

2003 yılından bu yana karayolları ağına 19 bin kilometre bölünmüş eklendi. 2003 yılı öncesinde 6 bin 101 kilometre olan çok şeritli karayolları ağına yaklaşık 19 bin kilometre bölünmüş yol ilave edilerek bu uzunluk Kasım 2016 itibarıyla 24 bin 891 kilometreye çıkarıldı. Bölünmüş yol uzunluğunun 2019 yılında 30 bin kilometreye, 2023 yılında ise 36 bin 500 kilometreye ulaştırılması hedefleniyor.

Yap-İşlet-Devret modeliyle (YİD) 2023 yılına kadar yapılması planlanan 5 bin 945 kilometre uzunluğundaki 20 otoyol projesinin 206,5 kilometrelik kesiminde yapım çalışmaları tamamlanırken, 631,5 kilometrelik kesiminde çalışmalar devam ediyor. Kalan 5 bin 107 kilometrelik kesimde ise proje çalışması sürdürülüyor. Böylece, Türkiye’nin 2023’te toplam yol ağının, tamamı BSK kaplamalı olmak üzere 70 bin kilometreye ulaşması planlanıyor.

Can kayıpları 2003’ten bu yana %62 azaldı

Bölünmüş yolların sağladığı en önemli faydaların başında, trafik güvenliğinin artmasıyla kazaların azalması ve kazalardaki ölüm oranının düşmesi geliyor. Bölünmüş yollar, toplam yol ağının yüzde 37’sini oluşturmasına karşın bütün yol ağında hareket eden trafiğin yaklaşık yüzde 80’ine hizmet veriyor.

Karayollarındaki trafik kazalarında uluslararası ölçüt olan can kaybının trafik hacmine göre değerlendirilmesi incelendiğinde, 100 milyon taşıt-kilometre başına düşen can kaybı 2003 yılında 5,72 iken bu değer 2014 yılında yüzde 62 azalarak 2,17’ye düştü. 2023 yılında söz konusu değerin 1’in altına gerilemesi hedefleniyor.

Emisyon salınımı 3,26 milyon ton azaldı

2003 yılından bugüne kadar 18 bin 790 kilometre bölünmüş yolun yapılması ve yolların işletme performansının arttırılması sonucu sağlanan kesintisiz trafik akışıyla, 2016’da bölünmüş yollarda seyahat eden vatandaşlar yıllık 278 milyon saat zaman, 1 milyar 686 milyon litre de akaryakıt tasarrufu sağladı.

Seyahat süresindeki kısalmalardan 10 milyar 371 milyon lirası iş gücü tasarrufu, 6 milyar 181 milyon lirası ise akaryakıt tasarrufu olmak üzere toplam 16 milyar 552 milyon lira ekonomik fayda elde edildi. Bunların yanı sıra emisyon salınımında da 3,26 milyon ton azalma oldu.

Ayşenur Sağlam/AA

SİZİN İÇİN SEÇTİKLERİMİZ

Bu yazı yorumlara kapatılmıştır.

Sıradaki haber:

Bölünmüş yolların ekonomiye bir yıllık katkısı 16.5 milyar lira