İstanbul
  • Adana
  • Adıyaman
  • Afyonkarahisar
  • Ağrı
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Çorum
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Gümüşhane
  • Hakkâri
  • Hatay
  • Isparta
  • Mersin
  • istanbul
  • izmir
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kırklareli
  • Kırşehir
  • Kocaeli
  • Konya
  • Kütahya
  • Malatya
  • Manisa
  • Kahramanmaraş
  • Mardin
  • Muğla
  • Muş
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Şanlıurfa
  • Uşak
  • Van
  • Yozgat
  • Zonguldak
  • Aksaray
  • Bayburt
  • Karaman
  • Kırıkkale
  • Batman
  • Şırnak
  • Bartın
  • Ardahan
  • Iğdır
  • Yalova
  • Karabük
  • Kilis
  • Osmaniye
  • Düzce
a

AVM rüzgarı Avrupa’dan Anadolu’ya esiyor

JLL Türkiye raporuna göre, yılın ilk yarısında kişi başına düşen perakende harcaması artışı sınırlı kalırken, Ankara başta olmak üzere Anadolu’daki AVM’lerdeki ziyaretçi sayıları bir önceki yılın aynı dönemine göre İstanbul’daki AVM’lere göre daha hızlı arttı.

Rapora göre, kişi başına düşen perakende harcamalarındaki artış, bu yılın ilk yarısında, bir yıl öncesine göre sınırlı kalırken, İstanbul’da AVM ziyaretçi sayıları yine bir önceki yılın aynı dönemine göre düşüş gösterdi.
Ankara başta olmak üzere Anadolu’daki AVM’lerde ziyaretçi sayıları bir önceki yılın aynı dönemine göre İstanbul’daki AVM’lere göre daha hızlı artarken, yeme içme, hazır giyim ve kozmetik markaları bu yılın ilk yarısında diğer sektörlere göre daha yüksek performans sergiledi.

Yılın ikinci yarısında daha yüksek performans bekleniyor

Raporda yer alan değerlendirmeye göre, perakende pazarının doğası gereği, alışveriş merkezlerinin yılın ikincisi yarısında daha yüksek bir performans göstermesi bekleniyor.

Söz konusu yükseliş öngörüsünde Ramazan Bayramı, Kurban Bayramı ve okula dönüş dönemlerinin büyük payı bulunurken, gelecek dönemdeki perakende gündeminin ağırlıklı olarak renovasyon, yeniden kiralama, yönetim ve konsept danışmanlığına kayacağı, tren istasyonları, havalimanı ve stadyum gibi komplekslerdeki perakende alanlarında yapılacak projelerin ön plana çıkabileceği tahmin ediliyor.

Düşük metrekareli ofislere talep arttı

Çalışmada ofis piyasasındaki son durum da mercek altına alındı. Rapora göre, özellikle merkezi iş alanında (MİA) düşük metrekareli ofislere yönelik güçlü bir talep görüldü. Teknoparklar, son dönemde ofis piyasasında talep gören kuruluşlar olarak ön plana çıkarken, birçok teknoparkta doluluk oranının yüzde 100’e ulaştığı ve şirketlerin talepleri için bekleme sırası oluşturduğu belirtildi.

Ofis piyasasındaki birincil kira rakamı, 2013-2016’da ortalama 45 dolar iken, bu yılın ilk yarısı itibarıyla 37 dolara geriledi. İstanbul’da MİA kapsamındaki boşluk oranı geçen yılın ikinci çeyreğinde yüzde 15,2 iken, bu yılın ilk yarısında yüzde 21,9’a çıktı. Buna karşılık bu yılın ilk yarısı itibarıyla İstanbul’daki mevcut A sınıfı ofis stoku geçen yılın aynı dönemine göre 520 bin metrekare, yani yüzde 11,6 artış gösterdi.

“Turizm toparlanma sinyali veriyor”

Rapora göre, lojistik kiralama işlemleri bu yılın ilk yarısında 453 bin metrekare ile 2016’nın aynı dönemine göre yüzde 58 artış gösterdi. 2017’nin ilk yarısında kiralama işlemleri bakımından en aktif sektörler yüzde 50 ile lojistik hizmet sağlayan üçüncü parti firmalar ve yüzde 42 ile perakende firmaları oldu.

Rapora göre, yabancı ziyaretçi ve döviz girişi açısından büyük öneme sahip olan turizm sektörü geçen yıla göre toparlanma sinyalleri veriyor. Türkiye’ye gelen uluslararası ziyaretçi sayısı 2016’nın aynı dönemine göre yüzde 6’lık artışla Mayıs 2017’de 8,7 milyona yükseldi. Bu yılın ocak-mayıs döneminde doluluk oranı yüzde 6 artarak yüzde 55’e ulaşırken, ortalama günlük oda fiyatı yüzde 23 gerileyerek 60 avro olarak kaydedildi.

Odabaşına düşen gelir 2016’nın aynı döneme göre yüzde 18’lik düşüşle 33,3 avro seviyelerine gerilerken, otel işletme performanslarının bu yıl durgun bir dönem geçireceği (doluluk oranları hariç) ve piyasanın rakip pazarların seviyesine ulaşmasının biraz zaman alacağı öngörülüyor. Rusya ile düzelen ilişkilerin yanı sıra 2016’dak jeopolitik kargaşa ve terör olaylarının yaşanmaması durumunda piyasanın uzun vadede toparlanmaya başlaması bekleniyor.

Türk ekonomisi 2018 ve 2019’da yeniden sıçrama yapacak

Açıklamada görüşlerine yer verilen JLL Türkiye Ülke Başkanı Avi Alkaş, organize perakendenin büyümesinin, ülke ekonomisinin büyümesi anlamına geldiğini belirterek, Türk ekonomisinin 2018 ve 2019’da yeniden sıçrama yapacağını kaydetti.

Alkaş, “Hepimizin Türkiye algısını güçlendirmek için bir çalışma yapması gerekiyor. Bunun için yurt dışı fuarlara katılım her zamankinden daha önemli. Daha fazla uluslararası etkinliği ülkemize çekmemiz lazım. Alışveriş festivallerini, sağlık turizmini ve bu bağlamda devletin şehir hastaneleri projelerinin önemli olduğunu düşünüyorum.” ifadelerini kullandı.

SİZİN İÇİN SEÇTİKLERİMİZ
YORUMLAR

s

En az 10 karakter gerekli

Sıradaki haber:

AVM rüzgarı Avrupa’dan Anadolu’ya esiyor

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez kullanıyoruz. Sitemizi kullanmaya devam ederek bunu kabul etmiş olursunuz.