İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin tüm tepkilere rağmen inatla hayata geçirdiği tramvay hattında meydana gelen kazalar kamuoyunda büyük yankı uyandı.
Açıldığı günden bugüne maddi hasarlı, yaralamalı kazalar, 19 yaşındaki Samet Kocaömer’in ağır yaralanması ve Karşıyaka’nın Atakent semtinde geçen Salı günü Caher Dudayev Bulvarı’nda yolun karşısına geçmeye çalışırken tramvayın çarpması sonucu Afet Soyer’in hayatı kaybetmesi kamuoyunda büyük yankı uyandı.
Üç yıl önce Yeni Asır’a “Tramvay İzmir için tam bir cinayet” şeklinde açıklama yapan İzmir Büyükşehir Belediyesi Raylı Sistem ve Ulaşım Daire Başkanı ve Uluslararası Ulaşım Birliği (UITP) üyesi olan Hanefi Caner’in bu sözleri ne yazık ki gerçek çıktı. Afet Soyer’in ölümünün ardından Yeni Asır’a açıklama yapan Caner bu kez çok ağır konuştu.
18 yıl önce İzmir Metrosu’nu hayata geçiren ekibin başında yer alan Caner, çağdaş raylı sistemlerin hızlı, konforlu ve güvenilir olması gerektiğini ancak İzmir tramvayın da bu üç unsurun da bulunmadığını vurguladı.
Tramvayın başta beri yanlış olduğunu söyleyen Caner, “İzmir tramvayı baştan beri yanlış bir projeydi. Hem uluslararası ve hem de Ulaştırma Bakanlığı’nın standartlarına aykırı imalatlar hem konforu, hem güvenliği, hem işletme riskini hem de hızı azaltıyor. Yanlış sinyalizasyon ve dönüşler yaşanan kazalara neden oluyor” dedi.
Tramvayın tamamen sahilden geçmesi gerektiğini belirten Caner, “Turistik ve nostaljik anlamda insanların denizi seyrederek yolculuk yapmaları için çok güzel bir proje olabilirdi. Ama dolmuş ve otobüsleri kaldırıp şehrin merkezinden tramvayı geçirmeye çalıştılar. Bu cinayettir dedim kimse dinlemedi. Karşıyaka hiçbir şey değil. Asıl risk Alsancak’ta. Benim asıl vurguladığım yer Alsancak’tı. Konak tramvayı özellikle Alsancak bölgesinde trafik kazaları açısından Karşıyaka tramvayından 10 kat hatta 20 kat daha riskli. Alsancak Çocuk Hastanesi, Fuar Montrö Meydanı, Talatpaşa ve Şaif Eşref’te tramvay olur mu? Tramvayın Bostanlı’nın içinden geçmesi de yanlış. Şehir merkezine hiç girmemeliydi. Göreceksiniz Alsancak’ın nüfusunu etkileyecek. Kazaların önünü alamayacaklar” dedi.
Caner, “Ulaşımı tramvay ile çözmeleri çok yanlış. Buna baştan beri karşı çıktık. Aslında raylı sistemlerin hemzemin geçitle hiçbir şekilde kesişmemesi lazım. Bu tehlike ancak motorlu araç ve yaya kontrolü ile sağlanır. Bunların hiçbiri Mavişehir ve Bostanlı hattında sağlanmadı” dedi. Tramvay hattının ulaşıma hiçbir katkısı olmadığını belirten Caner, “Tramvay Avrupa’da artık çağdışı kalmış bir sistem. 70 yıl önce Avrupa’da popülerdi Frankfurt, Köln, Paris gibi merkezlerin nüfusu azdı. 200 bini geçmiyordu. Ama uluslararası standartlara göre nüfusu 500 bini geçen yerlerde tramvay modern bir çözüm değildir” dedi.
Hanefi Caner arkadaşımız Tolga Tekin’e, “İzmir tramvayı baştan beri yanlış bir projeydi. Hem uluslararası ve hem de Ulaştırma Bakanlığı’nın standartlarına aykırı imalatıyla hem konforu, hem güvenliği, hem işletme riskini hem de hızı azaltıyor. Yanlış sinyalizasyon ve dönüşler yaşanan kazalara neden oluyor” dedi.
ESHOT eski Genel Müdürü Mehmet Erdül, “Üzülerek söylüyorum ki eğer gerekli önlemler alınmazsa daha çok kaza olur. Daha çok kişi hayatını kaybeder. Belediyenin ve belediyeye bağlı kuruluşların sadece tramvay için değil tüm ulaşım sistemleri için tedbir alması lazım” dedi.
Yeni Asır/Tolga Tekin
Hanefi Caner: İzmir Tramvayı daha çok can yakacak