Alarko Holding CEO’su iptal edilen Kaynarca-Pendik-Tuzla metro projesinin yapılacağını, belediye ile birlikte finansman modeli için çalışmalar gerçekleştirdiklerini söyledi.
Bloomberg HT’de katıldığı Üst Düzey programında açıklamalarda bulunan Yavrucu, “Biz İstanbul’daki metrolara da talibiz, gücümüzün el verdiği kadarını yap-işlet-devret modeliyle yapmak istiyoruz.
Bunu da zaten ilk önce biz gündeme getirmiştik fakat daha sonra Belediye biz yapacağız dedi. Kaynarca-Pendik-Tuzla projesi de yapılacak, finansman modelleri üzerinde çalışıyoruz, İstanbul’un da çok ciddi metroya ihtiyaç var, finansmanını da bulacağız.” diye konuştu.
Programda gerçekleşen söyleşide Yavrucu’nun öne çıkan ifadeleri şunlar oldu:
2017’nin kısa bir özetini yaparsak; Alarko Holding için nasıl bir yıl oldu?
Beklentilerin çok ötesinde bir 2017 yaşadık. Turizmde sıkıntılara rağmen bizde doluluk yüksekti, özellikle Batı Avrupa’dan çok gelen oldu, doluluk oranları beklentimizin çok üstüne çıktı. Sanayi ve ticarette satışımızda yüzde 12 mertebelerinde artış öngörmüştük, ama yüzde 16-17 mertebelerinde bir artışla kapattık.
Enerjide öngördüğümüz yatırımları gerçekleştirdik, Karabiga’daki kömür santralimizin 1. ünitesi 2017 Kasım sonu, 2. ünitesi de Aralık sonu planladığımız şekilde 1320 megawatt’lık bir proje olarak devreye girdi.
Kısacası 2017 bizim bütçelediğimiz ve planladığımızın da üstünde bir performansla gerçekleşti.
2018 için plan ve projeleriniz nelerdir?
Biz enerjiye çok önem veriyoruz, Karabiga Santrali’ne yaklaşık 1,1 milyar dolarlık yatırım yaptık, Adana’da bir hidroelektrik santrali yaptık 120 milyon dolarlık. Enerji dağıtımı için de her sene 300 milyon liralık yatırım yapıyoruz. Önümüzdeki 5 yıllık dönemde de elektrik dağıtımında 1,5 milyar liralık bir yatırım öngörüyoruz.
Yurtdışında da yap-işlet-devret yatırımlarımız var. Kazakistan’da büyük bir yatırım yapıyoruz, Kazakistan’nın eski başkenti Almata şehrinin tüm çevre yolunu yap-işlet-devret şeklinde yapıyoruz, bu projeye de 2018’de başlıyoruz 537 milyon dolarlık bir yatırım. Bunu önümüzdeki yıllarda gerek Doğu Avrupa’da, gerek Orta Asya’da, gerekse Rusya’da yeni projelerle desteklemeyi öngörüyoruz.
Yap-işlet-devret modelinin aynısına İstanbul için de talibiz. İstanbul’da bugün yaklaşık bin kilometre metroya ihtiyaç var. Tabii bunların hepsinin devletin imkanlarıyla yapmak mümkün değil. Özel sektör ile biraraya gelip modeller üzerinde düşünmek gerekiyor ve bu projeleri PPP modeliyle Kamu-Özel sektör işbirliği ile yapabiliriz.
Biz İstanbul’daki metrolara da talibiz, gücümüzün el verdiği kadarını yap-işlet-devret modeliyle yapmak istiyoruz.
Bunu da zaten ilk önce biz gündeme getirmiştik fakat daha sonra Belediye biz yapacağız dedi.
Kaynarca-Pendik-Tuzla projesi de yapılacak, finansman modelleri üzerinde çalışıyoruz, İstanbul’un da çok ciddi metroya ihtiyaç var, finansmanını da bulacağız.
Havaray Projesi de iptal olmuştu. Burada son gelişmeler neler?
Burada rakiplerimiz dava açtılar, Kamu İhale Kurumu ihaleyi iptal etti. Sonra da Belediye bu projeden vazgeçti. Ama Havaray yerine metro yapılacak ve bunun da çözümü budur.
Yenilenebilir enerjide planlarınız neler?
Şu anda Konya bölgesinde 51 megawatt’lık kurulu kapasitemiz var ve şu anda çalışıyor, biz güneş enerjisini geliştirmek istiyoruz, rüzgarı da geliştirmek istiyoruz fakat su açısından fazla bir kapasite kalmadı Türkiye’de.
Orta Doğu’daki durum sizi nasıl etkiledi? Buradaki riskler ve fırsatlar neler?
Gerek Suriye’de gerekse Irak’ta Türkiye için büyük bir potansiyel var, mesela Musul’un hem altyapıya hem de enerjiye ihtiyacı var. Türk müteahhitleri burada iyi bir rekabet gösterebilir hem kalite anlamında hem de ucuza yapma anlamında. Sanıyorum ki 2018’de oradan proje alacağız. Bunun yanında Orta Asya pazarına devam ediyoruz.
Romanya’da yol, demiryolu ve birtakım altyapı projelerine teklifler verdik, onların da Şubat-Mart aylarında neticeleneceğini düşünüyorum.
Ekonomi Bakanı Nihat Zeybekci “Faizler yatırım yapmak için uygun değil” demişti. Sizin görüşünüzü alabilir miyiz?
Yüzde 15 faizle gerçekten yatırım yapmak çok zor, bizim ilk önce indirmemiz gereken enflasyondur, ama Bakan’a katılıyorum, faizler yüksektir. Faizler düşerse enerji projeleri de fizibil hale gelir.
Kanal İstanbul Projesi ile ilgilenir misiniz?
Tabii ki çok büyük bir proje ve risklerini de beraberinde getiriyor, teorik olarak ilgileniriz ama bizim muhafazakar bir düşüncemiz var o da şu “Dereyi görmeden de paçamızı sıvamayız”.
Yani bu suyun derinliği ne kadar? Bu suda biz yüzebilir miyiz yüzemez miyiz? Yüzebilirsek tabii tek başımıza kastetmiyorum, yerli veya yabancı ortaklıklar gerektiren bir proje. Bu tek bir konsorsiyumunda altından kalkacağı bir proje değil.
Business HT
Alarko’dan iptal edilen metro projeleri hakkında açıklama