İstanbul
  • Adana
  • Adıyaman
  • Afyonkarahisar
  • Ağrı
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Çorum
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Gümüşhane
  • Hakkâri
  • Hatay
  • Isparta
  • Mersin
  • istanbul
  • izmir
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kırklareli
  • Kırşehir
  • Kocaeli
  • Konya
  • Kütahya
  • Malatya
  • Manisa
  • Kahramanmaraş
  • Mardin
  • Muğla
  • Muş
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Şanlıurfa
  • Uşak
  • Van
  • Yozgat
  • Zonguldak
  • Aksaray
  • Bayburt
  • Karaman
  • Kırıkkale
  • Batman
  • Şırnak
  • Bartın
  • Ardahan
  • Iğdır
  • Yalova
  • Karabük
  • Kilis
  • Osmaniye
  • Düzce
a

Herkesin gözü Balıkesir’in üzerinde

İl sınırları en ilginç kentlerden biridir Balıkesir. Kuzeyinde Marmara Denizi’ne Kapıdağı Yarımadası ile bir puzzle parçası gibi uzanır. Bandırma ilçesi ile birlikte Marmara’dan esen rüzgarlar Türkiye’nin en lezzetli zeytinlerinin yetişmesine vesile olur. Batısında ise Çanakkale’yi sarmalar ve aşağısında Ayvalık ve Akçay ile Ege Denizi ile buluşur. Doğusu ve güneyinde ise Bursa, Kütahya, Manisa ve İzmir’in verimli ovaları ile çevrilidir.

Bursa-İzmir, dolayısıyla İstanbul-İzmir Yolu’nun önemli bir kısmı bu il sınırlarından geçer. Turistik beldeleri, zeytini, her tür meyvesi, yolculara sunduğu tost ve ayranı, köftesi, çöp şişi, dahası tarihi ile ünlüdür. Coğrafi olarak Marmara Bölgesi’ni Ege Bölgesi ile kenetler.

Kent, son yıllarda sanayi yatırımlarıyla da dikkat çekmeye başladı. Yeni yapılmakta olan İstanbul-İzmir Otoyolu’nun bölgeye yeni ve çok güçlü bir soluk getirmesi, sanayiden turizme her sektörde büyük değişikliklere yol açması bekleniyor. Osmanlı İmparatorluğu döneminde özellikle 17. ve 18. yüzyıllarda Balıkesir, Anadolu’nun en önde gelen üretim ve ticaret kentlerinden biri olmuş. 1912 yılında hizmete alınan Bandırma İzmir Demiryolu ile İstanbul ve İzmir entegre hale gelmiş ve bu durum kentin ekonomisinin canlanmasını sağlamış.

Marmara ve Ege Bölgelerini bağlayan kara ve demir yolları üzerinde durak noktası olması, kentin gelişmesini destekleyen önemli etkenlerden biri olmuş. Dünden bugüne Balıkesir, yaşadığı değişim ve artan nüfusuyla, bölgenin önemli cazibe merkezlerinden biri konumunda.

Tarım, sanayi, turizm

Tarımsal faaliyetler konusunda Balıkesir, merkez, körfez ve Marmara olarak üç alt bölgede değerlendiriliyor, ilin, sahil kesimi turizm, zeytincilik, bağcılık ve balıkçılıkla uğraşırken, iç kısımlarında kalan bölgelerde her tür tarımsal üretim yaygın olarak yapılıyor.

İlde ayrıca hayvancılık, ormancılık ve madencilik alanlarında faaliyetler de yaygın. Balıkesir Biiyükşehir Belediyesi Genel Sekreteri Mehmet Gürbüz, ilin sanayi ve ticaret alanında atılımlarının sürdüğüne dikkat çekiyor ve endüstriyel tarım alanının giderek geliştiğini söylüyor.

Un, yem, zeytinyağı, pirina ve konserve üretimi il genelinde yaygın olarak yapılıyor. Kereste, çimento, şeker, deri, kösele, tuğla, kiremit, makine ve teçhizat gibi sanayi kollarında da yatırımların olduğunu söyleyen Gürbüz, kentin ekonomisi konusunda ise şunları söylüyor:

“İlimizde çeşitli sanayi kollarında üretim yapan 1.200’den fazla işletme mevcut. Yetişmiş iş gücü, gelişmiş kara, hava ve deniz ulaşımı, zengin yeraltı ve yer üstü kaynakları, sanayi merkezlerine ve metropollere olan yakınlığı, her türlü nitelikli iş gücünü barındırması ve buna benzer pek çok avantajıyla Balıkesir, sürdürülebilir yatırımlara ev sahipliği konusunda öne çıkıyor.”

Balıkesir hem tarımda hem de sanayi üretiminde önde gelen bir il. Gıda ürünleri, yem imalatı, maden, ağaç ve orman ürünleri, kimya ve plastik metal ürünleri, makine ve teçhizat, elektrik-elektronik ve motorlu taşıt parçaları üretimi kentte yaygın olarak gerçekleştiriliyor. Sanayi üretimi, kuzeyde Bandırma ve çevresi, merkezde Altıeylül ve Karesi’de, batıda ise körfez ilçelerinde öne çıkıyor.

Bandırma ve çevresinde et işleme, kümes hayvancılığı, yağ, öğütülmüş tahıl, yem, deri, kimyasal ürün ve mermer işlemesi; Altıeylül ve Karesi çevresinde, süt ürünleri, tekstil, ağaç ürünleri, mobilya, metal ürünler, elektrikli teçhizat, tarım ve orman makineleri ile motorlu taşıt parçaları; körfezde ise, zeytin ve zeytinyağı sektörü dikkat çekiyor. Meyve ve sebze işleme sektörü ise tüm Balıkesir çapında oldukça gelişmiş.

Robotik otopark projesi

Akıllı otopark sistemleri üreten Türk firması San Park, Türkiye’deki ilk akıllı otopark projesini Balıkesir’de hayata geçirdi. Balıkesir Büyükşehir Belediyesi tarafından hizmete açılan proje, 84 araç kapasitesine sahip. 183 metrekare oturma alanında 84 aracı otomatik olarak park eden bina 8.5 şiddetindeki depreme dayanıklı. Toplam maliyeti 4.2 milyon TL olan projede, bir aracın güvenli bir şekilde park edilmesi ortalama 100 saniye sürüyor. Sistem, park eden araçları sıcaktan, yağmur ve kardan koruyor.

Ulaşım ağı genişliyor

İstanbul, Bursa ve İzmir gibi üç büyük sanayi merkezine yakın olmasının sağladığı avantaj Balıkesir’i yeni projelerde çok önemli bir noktaya taşıdı. Gebze Orhangazi-İzmir ve Kınalı-Tekirdağ-Çanakkale-Balıkesir Otoyolu projeleri il sınırları içinde birleşerek İzmir Otoyolu’nu oluşturuyor. Otoyolların tamamlanması, ulaşım ve lojistik anlamında bölgeye önemli bir güç katacak.

Kent merkezinde yer alan Gökköy Lojistik Merkezi, Büyük Anadolu Lojistik Organizasyonları (BALO) projesinin en önemli toplanma ve aktarma merkezi olarak işlev görecek. Ulaşım ağında önemli görevler üstlenen Bandırma ilçesi büyük ölçekli sanayi tesisleri, uluslararası limanı ve demiryolu bağlantısının sağladığı avantajlarla bölgenin sanayi merkezi durumunda.

“Yeni Hong Kong modeli”

Balıkesir’in potansiyeli Çinlilerin de ilgisini çekmiş durumda. Çinli yatırımcılar özellikle sanayi ve endüstri alanında yatırım yapıyor. Çin’in en büyük tekstil firması Texhong, Balıkesir Organize Sanayi Bölgesi’nde (BOSB) 200 dönüm arazi üzerinde 180 milyon dolarlık yatırım yapmayı planlarken, Best firmasının tedarikçisi olan Çinli HM firması ise halen elektronik malzeme üretimini sürdürüyor.

BOSB’de Çinli bir firma enerji yatırımı için görüşmeler yürütürken Güney Koreli bir firma ile arsa tahsisi aşamasına gelinmiş durumda. Bir başka Çinli firma Guangdong Elektric Power Desing tnstitute ise serbest bölge işletmeciliği, hafif raylı sistemler ve enerji alanında yatırım yapmayı planlıyor. 500’e yakın Hong Kong ve Çin kökenli şirket, bölgede sanayi ağırlıklı üretim gerçekleştirmek için başvuruda bulundu.

Balıkesir’de yatırım yapmak isteyen Çinli şirketler en çok enerji, elektronik, Çinlilerin yatırımı Denair Makine hafif raylı sistemler, liman işletmeciliği gibi alanlara yöneliyor. Kentin yeni İpek Yolu’nun antrepo ve re-export merkezi olmaya en uygun yer olduğu iddia ediliyor.

Gayrimenkul değerlendi

Ulaşım ağının gelişmesi şehirde gayrimenkul fiyatlarının da artmasına yol açtı. Era Gayrimenkul Franchise Kanal Direktörü Kadir Tümen, İstanbul’dan Balıkesir’e özel araçla üç saatte gidilebileceğini, İstanbul-İzmir Otoyol projesinin tamamlanmasıyla bu sürenin daha da kısalacağını belirtiyor. Tümen, Balıkesir’deki gayrimenkul ve konut fiyatlarında yaşanan artışı ise şöyle özetliyor:

“2017 yılını konut değer artışında yüzde 27’lik bir oranla birinci olarak kapatan Balıkesir, 2018 yılında da yüzde 21’lik bir değer artışı gösterdi. Yani konut piyasasında ortalamada iki yılda yüzde 44’lük bir değer artışı söz konusu, iki yıllık dönemde imarlı arazilerde artış yüzde 55’ler, ticari gayrimenkullerde ise yüzde 45 düzeylerinde oldu. Bu rakamlar ülke ortalamasının çok üzerinde ve doğal olarak yatırımcıların ilgisinin bölgemize yönelmesine yol açıyor. Balıkesir merkezin yanı sıra Bandırma ve Edremit Körfezi ilçeleri de gayrimenkul konusunda çok hareketli.”

YETKİLİLER NE DİYOR?

Dr. Mustafa CANBEY / AK Parti Balıkesir Milletvekili
“Balıkesir’i daha cazip hale getireceğiz”

İki merkez olmak üzere 20 ilçeden oluşan Balıkesir’in nüfusu 1 milyon 200 bin nüfusa sahip. Şehrin sahil kesimlerinde turizm, zeytincilik ve balıkçılık, iç kesimlerinde ise, tarım, hayvancılık, ormancılık ve madencilik işleri yapılıyor. Şehrin iklim çeşitliliğinin fazla, yüzölçümünün büyük ve sulama imkanının geniş olması, tarımsal potansiyelin artmasına imkan sağlıyor.
Baklagil üretiminde Türkiye’de ilk sırada yer alan Balıkesir, yem bitkileri, tahıl, sebze ve meyve üretiminde de başı çeken iller arasında. Aynı zamanda zeytin üretiminin de merkezi konumunda. Büyük ve küçükbaş hayvancılığın gelişmiş ve yaygın olması sayesinde ülkemizdeki et ve süt üretiminin büyük bir kısmı Balıkesir’de gerçekleşiyor.
Bunun yanında, arıcılık ve balıkçılık faaliyetleri de yaygın bir şekilde devam etmekte. Şehrimizde çeşitli sanayi kollarında üretim yapan 1200’den fazla işletme mevcut. Ayrıca bölgedeki sanayi kuruluşları istihdam açısından sahip olduğu potansiyel ile şehre büyük katkıda bulunuyor.

Balıkesir, doğal, arkeolojik, tarihi ve kültürel güzellikleriyle gerçek bir turizm cenneti. Kıyı turizminden termal turizme, kültür turizminden doğa turizmine kadar pek çok faaliyetlere ev sahipliği yapıyor.

AK Parti hükümetinin 16 yıldan bu yana ülkemize kazandırdığı ivmenin benzerini Balıkesir’e kazandırmak için tarım, hayvancılık, sanayi ve turizm alanında ihtiyaçlara göre projeler üretiliyor. Önümüzdeki süreçte Balıkesir’i daha cazip hale getirerek, ülke turizmine öncülük eden şehir konumuna getireceğiz.

Haşan Ali Eğinlioğlu / Balıkesir Sanayi Odası Başkanı
“Lojistik üs konumunda”

Balıkesir coğrafi konum itibari ile Türkiye’nin önemli şehirlerinden biri. İstanbul-İzmir otoyolunun bitmek üzere olması ve Çanakkale Boğazı’na yapılacak olan köprü projesi ile önemli bir konuma sahip olacak. Şehrin Organize Sanayi Bölgesi’nde Şişecam, Kale Grubu ve Fiili Boya gibi ülkemizin öncü kuruluşları yatırımlarını tamamladı ve 2019’da faaliyete geçecekler.
Ayrıca Balıkesir Organize Sanayi Bölgesi, mevcut büyüklüğünü bir buçuk kat daha artırmak için çalışmaların son aşamasına geldi. 40 firma arsa tahsisi için ön talepte bulundu. Bandırma’daki limanın, Balıkesir için ayrı bir öneme sahip olduğunu düşünüyoruz.

Bandırma’dan Çanakkale sınırına doğru Ana metal sanayi, savunma sanayi, kimya sanayi gibi ülkemizin cari açığına fayda sağlayacak birçok firmanın yatırım yapacağını biliyoruz. Dünyanın en zengin bor kaynakları Balıkesir’in sınırları içinde yer almakta. Bunun yanı sıra İzmir Bölgesi’ndeki Çandarlı limanının tam faaliyete geçmesi ile OSB’nin içinde bulunan lojistik köy ile birleşmesi ihracatımızı pozitif yönde artıracaktır. Balıkesir kısa ve orta vadede lojistik bir üs konumda olacaktır.

Onur YÜCE / Bandırma Organize Sanayi Bölgesi (OSB) Müdürü
“İkinci etap hazırlıkları tamamlandı”

Bandırma OSB olarak yaklaşık 1500 kişiye istihdam sağlıyoruz. Makine ve teçhizat üretimi, gıda işleme ve paketleme, kimyasal ürünler, demir-çelik, orman ve ağaç işleri imalatı gibi muhtelif alanlarda faaliyet gösteren 50 firmaya ev sahipliği yapıyoruz. Bandırma, Marmara Denizi kıyısında bulunan Balıkesir iline bağlı bir sahil ilçesi. 150 bini aşkın merkez nüfusa sahip. Gelişmişlik bakımından Türkiye’nin önde gelen ilçelerinden biri. Bandırma OSB, Balıkesir’e yaklaşık 150 km uzaklıkta, Çanakkale-Bursa Balıkesir illeri arasında merkezi bir konuma sahip.

Bandırma Limanı’na yakınlığı sayesinde ihracat üssü olma potansiyeli olan İstanbul ve Bursa çevresindeki yatırımcıların ilgi odağı olmuş bir OSB’yiz. Bandırma OSB 2’nci etap alanında 205 hektar için parselasyon çalışmaları bitirildi ve Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından onaylandı. Yüzde 100 tamamlanmış olan birinci etap alanı, 150 hektar ve 54 parselden oluşuyor. İkinci etapta planlanan 62 adet parselle birlikte toplam 355 hektar alanda 116 adet sanayi parseli bulunuyor. Otomotiv, demir çelik, ambalaj, tekstil ve gıda sektöründe yerli ve yabancı firmalarla ikinci etaptaki arsa talepleri hakkında görüşmelere devam ediyor.

Mehmet ÖZTÜRK / RE/MAX Liman Broker’ı
“Konut sektörü hareketli”

Balıkesir bölgesinde yapımı devam eden ve planlanan pek çok proje bulunuyor. Şehir, her sektör için yatırıma uygun geniş arazilere sahip. Ayrıca endüstriyel limanlara kolay ulaşım sağlayabilmesi, nitelikli üniversitelere sahip oluşu, tam donanımlı hastaneleri ve sağlık turizmi için elverişli doğal termal kaynakları, Ege ve Marmara’ya yakınlığı ile önemli bir şehir. Balıkesir, satılık konut piyasası hareketli ve bu hareketin devam etmesi bekleniyor.

Ortalama konut metrekare fiyatı 2 bin 700 TL olarak seyrediyor ve geri dönüş süresi 22 yıl olarak hesaplanıyor. Kira fiyatları ise 100 metrekarelik bir konut için ortalama 755 TL diyebiliriz. Kira bandı 550 TL ile 950 TL arasında değişiklik gösteriyor. Balıkesir merkez ve Altıeylül en çok rağbet gören bölgeler. Oksjjen kaynağı Kaz Dağları, Ege kıyısında bulunan Akçay, Ayvalık ve Cunda, havaalanı nedeniyle ve kıyı ilçelere yakınlığıyla Edremit, ilin popüler ve yatırımcı çeken bölgeleri. Balıkesir’de yatırım yapmayı düşünenler ekonomideki durgunluktan faydalanmalı ve yeni projeler hayata geçmeden önce yatırımlarını şekillendirmeli.

Ayşegül Küçükkurt-Para

SİZİN İÇİN SEÇTİKLERİMİZ
YORUMLAR

s

En az 10 karakter gerekli

Sıradaki haber:

Herkesin gözü Balıkesir’in üzerinde

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez kullanıyoruz. Sitemizi kullanmaya devam ederek bunu kabul etmiş olursunuz.