Japonya başta olmak üzere dünyanın birçok ülkesinde 1873 yılından bugüne çeşitli inşaat ve altyapı projelerine imza atan Taisei Corporation, Taisei-Gama-Nurol konsorsiyumu ile Türkiye’de Marmaray BC1 Boğaz Geçiş Projesi üzerinde çalışıyor. Mitsubishi Electric ise Marmaray’ın otomasyon çözümleri ile adından söz ettiriyor.
Taisei Corporation Elektro Mekanik Müdürü Bülent Özince, Taisei Corporation olarak Marmaray BC1 Boğaz Geçiş Projesi’nin istasyonlar arası delme tünellerin açılması, batırma tüp elemanların inşası ve montajı, Sirkeci derin istasyonunun inşası, tünel ve istasyonların elektromekanik işlerinin temin ve montajını gerçekleştirdiklerini anlattı. Ters akıntılı boğaz sularında dünyanın en derin batırma tüplerinden birinin montajını gerçekleştirdiklerinin altını çizen Özince, Mitsubishi Electric ile işbirliği yapmalarının nedenlerini açıkladı.
Marmaray BC1 ihalesi ‘tasarla-yap’ şeklinde bir proje olduğundan mühendislik analizlerinin başarılı gerçekleşmesinden bahseden Özince, Mitsubishi Electric’in bu analizleri en iyi şekilde yaptığını vurguladı. Mitsubishi Electric’in çok iyi referanslarının olmasının, proje gereksinimlerine uygun en güvenilir ürünler seçilmesine katkı sağladığını söyleyen Özince, Mitsubishi Electric Türkiye Fabrika Otomasyon Sistemleri’nin altyapı projeleri kapsamında Marmaray’ın ‘İstasyon Bilgi ve Yönetim Sistemi Projesi’ni gerçekleştirdiğini de ekledi. Özince, Mitsubishi Electric’in Marmaray BC1 Boğaz Geçiş Projesi’ndeki hizmetlerinin ileri teknoloji ürünü otomasyon ekipmanları, mühendislik ve tasarım, projelendirme, yazılım programlama, donanım montajı, devreye alma, eğitim ve servis desteğini kapsadığını anlattı.
Marmaray’ın enerji sistemlerinin her iki yakada bulunan iki adet TEİAŞ ve iki adet jeneratör grubu tarafından beslenmesi için gerekli olan senaryoları da hayata geçiren Mitsubishi Electric, tünel, tüm istasyonlar, havalandırma binaları ve jeneratör binalarında elektromekanik ekipmanların kontrol ve izlenme işlerini gerçekleştirdi. Mitsubishi Electric, Marmaray Boğaz Geçişi Projesi kapsamında, havalandırma sisteminin kontrolü ve izlenmesi, duman tahliye senaryolarının başlatılması, durdurulması ve izlenmesi, sel kapaklarının açılıp kapatılması, drenaj sisteminin izlenmesi ve alarmlarının gözlenmesi, aydınlatmalarının izlenmesi ve kontrolü, çevresel ölçüm sistemlerinin izlenmesi, yangın alarm ve söndürme sistemlerinin izlenmesi gibi çalışmaları tünellerde gerçekleştirdi. Ayrıca Mitsubishi Electric, ortak alan ve oda fanlarının kontrolü ve izlenmesi, alçak gerilim dağıtım ve UPS sistemlerinin kontrolü ve izlenmesi, yangın ve söndürme sistemlerinin izlenmesi, ortak mahal aydınlatmalarının kontrolü ve izlenmesi, temiz su, kirli ve atık su sisteminin izlenmesi, yürüyen merdivenlerin kontrolü ve izlenmesi, asansörlerin izlenmesi çalışmalarını da istasyon ve havalandırma binalarında uyguladı.
Mitsubishi Electric, Marmaray kontrol sistemini yüzde 100 yedekli olarak tasarladı. 7/24 çalışan sistem, 37 bin donanım izleme ve kontrol noktası, 107 bin yazılım izleme ve kontrol noktası, 750 operatör ekranı kontrol sayfası ve 100 kilometre haberleşme kablosundan oluşuyor. Kontrol sistemi sayesinde operatör yönlendirilip hata olasılığını en aza düşürülüyor. SIMS (Station Information Management System) adı verilen SCADA sistemi, Marmaray BC1 projesinin tüm elektromekanik sistemlerini kontrol ediyor. Özince, bu alt sistemler arasında tünel ve istasyon havalandırma, güç dağıtım sistemleri, aydınlatma, sel kapakları, yangın algılama ve söndürme sistemlerinin kritik bir öneme sahip olduğunu belirtti. Tünel içerisinde tam yedekli fiber altyapısının da tesis edilmiş durumda olduğunu vurgulayan Özince, her istasyonda yine yedekli PLC’ler ile alt sistemlerin kumandası kesintisiz olarak sağlandığına dikkat çekti.
Sultanbeyli’ye AVM geliyor