Türkiye, 2016 yılı içinde pek çok dev projeyi hizmete soktu. Dünyanın en geniş asma köprüsü niteliğindeki olan Yavuz Sultan Selim Köprüsü, Asya ve Avrupa yakasını deniz altından karayoluyla birleştiren Avrasya Tüneli ve Gebze-İzmir Otoyolu Projesi kapsamında inşa edilen Osman Gazi Köprüsü’nun ardından Ilgaz 15 Temmuz İstiklal Tüneli de bugün hizmete açıldı. AA’nın derlediği bilgilere göre, hizmete sunulan ulaşım projelerinin çoğu, kısmı dünyanın en büyükleri arasında yer alıyor.
252 metre kule yüksekliği, 35,93 metre tabliye genişliğine sahip Osmangazi Köprüsü, 1550 metre orta açıklığı ve toplam 2 bin 682 metre uzunluğuyla dünyanın 4’üncü en büyük asma köprüsü oldu. 30 Haziran’da Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan ve Başbakan Binali Yıldırım’ın da katıldığı törenle hizmete açılan köprü, Körfez çevresinde 2 saate yakın süren yolu 4 dakikaya düşürdü.
59 metre genişliği ile dünyanın en geniş asma köprüsü konumunda bulunan Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nün ise 1408 metre ana açıklığı ve yan açıklıklarıyla toplam boyu 2 bin 164 metreye ulaşıyor. Üzerinde raylı sistem bulunan dünyanın en uzun asma köprüsü unvanını alan Yavuz Sultan Selim Köprüsü, 26 Ağustos’ta açıldı.
Denizin 106 metre altında inşa edilen Avrasya Tüneli, dünyada, denizin en derininde yapılan ilk proje olma özelliğine sahip. 14,6 kilometre toplam uzunluğa sahip olan projenin 3,4 kilometrelik kesimi denizin altından tünelle geçiliyor. Marmaray’ın kardeşi olarak nitelenen Avrasya Tüneli, 20 Aralık’ta hizmete girdi.
Yapımına 2012’de başlanan Ilgaz 15 Temmuz İstiklal Tüneli bugün açıldı. Yüzlerce metre yol kat ederek 875 metre yüksekliğindeki Ilgaz Dağı’nı geçen Tünel, biri 5 bin 370, diğeri ise 5 bin 391 metrelik iki tüpten oluşuyor. 16,8 kilometre olan Ilgaz Dağı yolunun uzunluğu, tünel açıldıktan sonra 5,4 kilometre kısalarak, 11,4 kilometreye indi. Yaklaşık 35 dakikada aşılan Ilgaz Dağı yolu bu sayede, 8 dakikada aşılır hale geldi. Tünel şu anda ‘trafiğe açık en uzun tünel’ unvanın sahibi. Seyahat süresinde yıllık 345 bin 655 saat, akaryakıt tüketiminde de 8 milyon 300 bin litre tasarruf sağlanması beklenen tünelin ekonomiye katkısının 38 milyon 200 bin TL olacağı tahmin ediliyor.
TSK’nın hedef istihbaratına yönelik uydu görüntüsü ihtiyacını karşılayacak Göktürk-1 Uydusu‘nun montaj ve entegrasyon faaliyetleri, proje yüklenicisi Telespazio (İtalya)-Thales Alenia Space (Fransa) tarafından Fransa’nın Cannes şehrindeki tesislerde gerçekleştirildi. TUSAŞ Akıncı yerleşkesinde yer alan, Türkiye’nin ilk Uzay Sistemleri Entegrasyon ve Test (USET) Merkezinde çevresel testleri yapılan uydu, 5 Aralık’ta Türkiye saatiyle 16.51’de uzaya fırlatıldı.
90 dakikada dünya çevresinde bir tur atan uydunun, yılda 60 binden fazla görüntü çekmesi bekleniyor. Mobil haberleşmede 3G’ye göre 10 kat daha hızlı olan 4,5G teknolojisine ise 1 Nisan itibarıyla geçildi.
2016 Türkiye için dev projeler yılı oldu