Bu yılın ilk 6 ayında sektöre ivme kazandıracak önemli adımlar atıldı. Tapu harcı ve KDV oranının indirilmesiyle birlikte, kamu bankalarının konut kredi faizlerini düşürmesinin ardından, Türkiye’nin önde gelen gayrimenkul firmalarının üyesi olduğu GYODER, İNDER ve KONUTDER güç birliğine giderek 15 Mayıs – 30 Haziran tarihleri arasında geniş kapsamlı bir kampanya gerçekleştirdi. Gayrimenkul sektörünü temsil eden bu üç kuruluşun başlattığı, tüm peşin ve konut kredili satışlarda yüzde 20 indirim ve yüzde 5 peşinat kampanyası, bankaların 0,98 faizle konut kredisi desteği sağlamasıyla birlikte sektörde büyük bir ivme yarattı.
Ancak Temmuz-Ağustos aylarında konut kredisi oranlarının %2 nin üzerine çıkması ile birlikte ipotekli konut satışları ciddi oranda geriledi. Yaşanan tüm bu gelişmelerle birlikte gayrimenkul sektöründe hareketliliğin azalarak süreceği, yabancıya satışın artacağı ve 2018 yılı sonunda 2017 yılı satışlarına yaklaşılacağı öngörülmektedir.
2019 yılına baktığımızda ise sektörde beklentilerin biraz daha azalacağı konut projeleri geliştirme, pazarlama ve satışında yeni kuralların oluşacağı bir yıl olacaktır.
Döviz kurlarında yaşanan hareketlilik ile birlikte İstanbul’da konut fiyatları 50-100 Bin Dolar aralığına geriledi. Bu fiyat aralığında konut içeren proje sayısı arttı. Bu yılın Ocak-Ağustos döneminde yabancılara konut satışı geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 42,6 artarak 18 bin 540’a ulaştı. Önümüzdeki yılda gelecek olan yeni düzenlemeler ile birlikte yabancının ilgisi artarak devam edecek. Özellikle Anadolu yakasında yer alan projeler geçtiğimiz yıllara nazaran daha fazla yabancı müşteriye temas edecektir.
Müşterisinin yerine kendini koyabilen, sadece indirimlerden ve rakamlardan oluşmayan müşterinin “konut satın alma endişelerini” ortadan kaldırabilen çözümler üreten pazarlama kampanyaları daha fazla başarılı olacaktır. Bunun için sahanın sesine kulak veren ve satış ekiplerinden “müşteri beklentileri” hakkında doğru geri bildirim alarak oluşturulan pazarlama kampanyaları daha iyi sonuçlar verecektir.
Günümüzde satış ofislerinde müşteri beklemeye dayalı alışılagelen konvansiyonel satış kanalları yeterli gelmemektedir. İlave satış organizasyonları kurularak “yeni satış kanaları” oluşturulmalıdır. Müşteri ile sadece satış ofisinde değil sahada doğrudan temas eden yeni satış ve pazarlama yöntemler geliştirilecektir.
Müşterinin harekete geçmesini, form doldurmasını ve satış ofisine gelmesini bekleyen projeler hedeflerine ulaşmakta zorlanacaktır. Müşteri ile daha hızlı temas edebilen firmalar hedeflerine daha kısa sürede ulaşacaktır. Konut alıcısının web üzerinden projeye ilgi duyduğu ve ilk harekete geçtiği andan itibaren tespit edebilen, takip eden ve yakalayabilen satış organizasyonları daha başarılı olacaktır.
Emlak konut önderliğinde geçtiğimiz yıllarda yapılan ve başarılı sonuçlar alınan kampanyaların önümüzdeki yılda devam etmesi kaçınılmaz olacaktır. Sektörün sesine kulak veren ve müşteri beklentilerine uygun olarak planlanan kampanyalar ile yükselen banka faiz oranlarına alternatif olarak uzun vadelerde sıfır veya düşük faizli ödeme planları ile ev sahibi olma fırsatları sunulması bekleniyor.
Konut kredisi faiz oranlarının yıllık %30 lara dayanması ile birlikte markalı projelerde banka kredisine alternatif olarak senetli satış modeli daha uzun vadelerde sunulacaktır. Müşteri nezdinde bol ara ödemeli senetli ödeme planları daha fazla talep görecektir. Geçmişte en fazla 48 ay ile sınırlı kalan senetli satış modelleri Tefe -Tüfe yıllık artış oranlarına göre vade farkı konularak 120 aya kadar uzayacaktır.
Merkez Bankası verilerine göre, İstanbul’da yeni projelerdeki konut fiyatları 1 yılda yüzde 5.8 artış gösterdi. Böylelikle enflasyon oranın altındaki fiyat artışı 2018 yılında da devam etti. 2. el konut piyasalarında yaşanan düşme ise önümüzdeki yıl biraz daha yavaşlayacaktır. Diğer taraftan yüksek maliyet baskısına rağmen yeni geliştirilen markalı konut projelerinde fiyat artışları daha az olacaktır. Tamamlanmaya yakın veya tamamlanmış olan konut projelerinde kalan stoklar için sunulan indirimli fiyat avantajları daha fazla olacaktır.
Normalde konut fiyatların enflasyon oranında artması gerekirken, metrekare fiyat artışının son iki yıldır enflasyonun altında seyretmesi, oturum amacıyla konut arayışı içinde olan müşteriler için yeni fırsatlar oluşturmaya devam edecek. Diğer taraftan daralan piyasalarda oturuma hazır 2. el konut piyasalarındaki kaçırılmayacak fiyat fırsatları oluşacak.
Artan inşaat maliyetlerinin devam eden projelerde henüz konut fiyatlarına yansımamış olması konut yatırımcıları için orta vadede fırsatlar oluşturmaya devam edecek. Yeni başlayacak olan projelerin yüksek maliyet yapısı önümüzdeki yıllarda konut fiyatlarının tekrar artmasına neden olacakken devam eden projelerden avantajlı fiyatlardan konut yatırımı yapanlar tekrar kazanmaya başlayacaktır.
Ulaşım ağlarının genişlemesi ile birlikte şehrin yeni gelişen bölgelerinde yer alan arazi maliyetleri daha düşük olan konut projeleri daha fazla tercih edilecek. Özellikle m2 satış fiyatı 3 ila 5 Bin TL arası devam eden projeler hem oturum hem de yatırım amacıyla çok daha fazla talep görecektir. Konut sahibi olmak isteyen birçok kişi bütçelerine uygun evi bulabilmek için ulaşım alt yapısı olan veya gelecekte planlanan şehir merkezine uzak bölgeleri tercih edecektir.
2019 yılında gayrimenkul sektöründe neler değişecek