İstanbul
  • Adana
  • Adıyaman
  • Afyonkarahisar
  • Ağrı
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Çorum
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Gümüşhane
  • Hakkâri
  • Hatay
  • Isparta
  • Mersin
  • istanbul
  • izmir
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kırklareli
  • Kırşehir
  • Kocaeli
  • Konya
  • Kütahya
  • Malatya
  • Manisa
  • Kahramanmaraş
  • Mardin
  • Muğla
  • Muş
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Şanlıurfa
  • Uşak
  • Van
  • Yozgat
  • Zonguldak
  • Aksaray
  • Bayburt
  • Karaman
  • Kırıkkale
  • Batman
  • Şırnak
  • Bartın
  • Ardahan
  • Iğdır
  • Yalova
  • Karabük
  • Kilis
  • Osmaniye
  • Düzce
a

Ankara-Niğde Otoyolu bereket saçıyor

Türkiye’nin kuzey ve güney bölgelerini birbirine bağlayan yaklaşık 324 km uzunluğundaki Ankara-Niğde Otoyolu, şu anda dört saat olan Ankara ile Niğde arasındaki mesafeyi iki saate kadar düşürecek. Projenin ve bağlantı yollarının tamamlanmasıyla, Edirne’den başlayıp İstanbul, Bolu, Ankara ve Pozantı üzerinden Adana’ya ve oradan Şanlıurfa’ya erişim sağlanabilecek.

Henüz tamamlanmayan otoyol, geçtiği bölgelerdeki arazilere son iki yılda değer kattı. Öyle ki Ankara Çankaya Dodurga’da 2016 yılında 200-250 TL/m2 olan arsa fiyatları günümüzde 450-650 TL/ m2’lere ulaştı.

Ankara Gölbaşı Taşpınar’da 2016 yılında 150-200 TL/m2 olan tarla fiyatları da 280-300 TL/m2’lere çıktı. Otoyol projesi, Ankara Gölbaşı-Acıkuyu Kavşağı, Acıkuyu Kavşağı-Alayhan Kavşağı, Alayhan Kavşağı-Gölcük Kavşağı güzergahları olmak üzere üç ana bölümden oluşuyor. Bağlantı yollarıyla birlikte, Konya, Aksaray, Kırşehir ve Nevşehir illerine de katkı sağlaması bekleniyor.

Ayrıca, Ankara-Niğde Otoyolu güzergahında yer alan Tuz Gölü, Derinkuyu, Göreme, Kapadokya gibi turizm odak noktalarına da kesintisiz olarak erişim kolaylığı sağlanabilecek.

Nereler değerlenecek?

TSKB Gayrimenkul Değerleme Özel Projeler Departmanı Yönetici Yardımcısı Bilge Sevilengül, otoyol proje güzergahının gündeme gelmesi ve inşaatının başlamasıyla birlikte projenin gayrimenkul değerleri üzerindeki etkisinin öncelikli olarak güzergah çevresindeki bölgelerde görülmeye başladığını söylüyor.

Sevilengül, Ankara-Niğde Otoyolu’nun başlangıç noktası olan Gölbaşı İlçesi’ne bağlı Hacılar Mahallesi, Karaali ve Oğulbey mahalleleri ve Şereflikoçhisar’ın gayrimenkul açısından bu projeden etkilenebilecek bölgeler olduğuna dikkat çekiyor. Bilge Sevilengül, projenin gündeme gelmesiyle birlikte bu bölgelerdeki gayrimenkul değerlerinde yüzde 20’lere varan artış yaşandığını vurguluyor.

Otoyol güzergahı dışında, Ahlatlıbel, incek, Taşpınar, Kızılcaşar, Beytepe, Alacaatlı, Dodurga, Tulumtaş, Koparan, Halaçlı, Şehitali, Fevziye, Ballıkuyumcu ve Karagedik gibi mahallelerin de projeden olumlu etkilenmesi ve bu projeyle birlikte bölge ekonomisinin canlanması öngörülüyor.

Ankara-Niğde Otoyolu’nun Kırşehir’e bağlanması planlanan kısmında yer alan İğdecik ve Gölhisar mahallelerinde de tarım arazisi niteliğindeki gayrimenkullerin değerinin olumlu yönde etkileneceği tahmin ediliyor.

Hareketlenme başladı

Bilge Sevilengül, projenin tamamlanmasıyla birlikte proje güzergahında yer alan Gölbaşı ilçesindeki Ahiboz ve Emirler bölgeleriyle Konya’nın Kulu ilçesindeki arsa değerlerinde yukarı yönde hareketlilik potansiyeli beklendiğini belirtiyor. Sevilengül, “Otoyol projesinin tamamlanması akabinde bölgedeki sanayi ve ticaret faaliyetlerinin daha da artış göstereceği düşünülüyor.

Artan sanayi ve ticari faaliyetlerin sonucu olarak bölgedeki konut sektörünün de gelişim göstereceği öngörülüyor” diye konuşuyor. Ankara-Niğde Otoyolu projesinin gayrimenkul değerlerine olan etkisinin Ankara ili dışındaki Konya-Kulu, Kırşehir-İğdecik-Gölhisar bölgelerinde diğer bölgelere oranla daha az hissedildiği, inşaatı devam eden otoyol güzergahının diğer bölümlerinde ise henüz hissedilemediği görülüyor. Ancak projenin ilerlemesi ve tamamlanmasıyla birlikte, Ankara-Niğde Otoyolu güzergahı üzerinde yer alan bu bölgelerde de değer artışı bekleniyor.

“Güzergahta konut sektörü gelişecek”

TSKB Gayrimenkul Değerleme Gm Makbule Yönel Maya ise “Projeyle otoyol güzergahı üzerindeki Kapadokya, Göreme, Tuz Gölü gibi turizm merkezlerinde de erişim kolaylığıyla lojistik ve turizm açısından gelişim olacaktır.

Projeyle birlikte bölgeye olan ilginin, bölgenin bilinirliğinin ve kentleşme potansiyelinin de zamanla artmasını gözlemleyebiliriz. Önümüzdeki yıllarda artan sanayi ve ticari faaliyetlere bağlı olarak güzergah çevresinde konut sektörünün de gelişme potansiyeli göstermesi bekleniyor.” şeklinde konuşuyor.

Turizme de yarayacak

Lens Yapı Yönetim Kurulu Üyesi Mert Kutlu, büyük montanlı konut üreticileri olarak ulaşım akslarının geliştiği bölgeleri tercih edip bu tür bölgelerde projeler ürettiklerini vurguluyor.

Ankara-Niğde Otoyolu’nun Edirne’den başlayıp Şanlıurfa-Habur’a kadar uzanan hattın kilit kısmını oluşturduğuna vurgu yapan Kutlu, “Bu kısmın düzenlenmesiyle birlikte kuzeyden güneye kesintisiz ve hızlı bir ulaşım sağlanacak ve bölge üzerindeki Göreme, Kapadokya, Tuz Gölü gibi turizm noktalarının da popülaritesi artacaktır” diyor.

Endeksa CEO’su Görkem Öğüt, Ankara-Niğde Otoyolu’nun güzergahındaki bölgelerde özellikle arsa fiyatlarında son bir yılda önemli artışa neden olduğunu söylüyor. Otoyol güzergahında yer alan bölgelerde gayrimenkul değer artışının devam edeceğini öngördüklerini belirten Öğüt:

“Projenin tamamlanmasıyla ulaşımı kolaylaşacak bölgelerde gayrimenkul yatırımları artacak ve bu da gayrimenkul fiyatlarını etkileyecektir” diye konuşuyor.

Bölgedeki fiyatlar

Endeksa.com’un güncel verilerine göre, otoyolun başladığı Ankara’nın Gölbaşı ilçesinde son bir yıllık konut fiyat artışı yüzde 24, arsa fiyat artışı ise yüzde 20, ortalama konut metrekare satış fiyatı 2 bin 480 TL, ortalama arsa metrekare satış fiyatı ise 258 TL. Nevşehir’de bir yıllık konut fiyat artışı yüzde 13, arsa fiyat artışı yüzde 44, ortalama konut metrekare satış fiyatı bin 176 TL, ortalama arsa metrekare satış fiyatı 302 TL.

Aksaray’da bir yıllık konut fiyat artışı yüzde 18, arsa fiyat artışı yüzde 44, ortalama konut metrekare satış fiyatı bin 408 TL, ortalama arsa metrekare satış fiyatı 326 TL. Otoyolun son bulduğu Niğde’de bir yıllık konut fiyat artışı yüzde 13, arsa fiyat artışı yüzde 22, ortalama konut metrekare satış fiyatı bin 120 TL, ortalama arsa metrekare satış fiyatı 172 TL.

Ankara-Niğde Otoyolu tamamlandığında bağlantı yoluyla ulaşılacak olan Kırşehir’de ise bir yıllık konut fiyat artışı yüzde 6, arsa fiyat artışı yüzde 38, ortalama konut metrekare satış fiyatı bin 263 TL, ortalama arsa metrekare satış fiyatı 286 TL.

Levent Gökmen Demirciler – Ekonomist

SİZİN İÇİN SEÇTİKLERİMİZ
YORUMLAR

s

En az 10 karakter gerekli

Sıradaki haber:

Ankara-Niğde Otoyolu bereket saçıyor