İstanbul
  • Adana
  • Adıyaman
  • Afyonkarahisar
  • Ağrı
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Çorum
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Gümüşhane
  • Hakkâri
  • Hatay
  • Isparta
  • Mersin
  • istanbul
  • izmir
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kırklareli
  • Kırşehir
  • Kocaeli
  • Konya
  • Kütahya
  • Malatya
  • Manisa
  • Kahramanmaraş
  • Mardin
  • Muğla
  • Muş
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Şanlıurfa
  • Uşak
  • Van
  • Yozgat
  • Zonguldak
  • Aksaray
  • Bayburt
  • Karaman
  • Kırıkkale
  • Batman
  • Şırnak
  • Bartın
  • Ardahan
  • Iğdır
  • Yalova
  • Karabük
  • Kilis
  • Osmaniye
  • Düzce
a
  • EmlakNews.com.tr
  • Beyaz eşya satıcıları 2018’de de devletten destek bekliyor

Beyaz eşya satıcıları 2018’de de devletten destek bekliyor

Alman beyaz eşya (buzdolabı, çamaşır makinesi, bulaşık makinesi ve fırın) devi Bosch Siemens Ev Aletleri (BSH) Türkiye, Orta Doğu, Afrika ve Bağımsız Devletler Bölge Başkanı Norbert Klein ve Satış ve Pazarlamadan Sorumlu İcra Komitesi üyesi Ronald Grünberg’in yeni yıla ilişkin ilginç beklentileri var. Hem Klein hem de Grünberg, geçen yıl hükümetin ÖTV indirimi sayesinde hızla büyüyen sektörün Eylül sonunda bu teşvikin sonlandırılmasıyla birlikte frene bastığını ve aşağı yönlü bu trendin bu yıl da devam edeceğini söylüyor.

Beyaz eşyada 2017 zor geçti

2018 yılına ilişkin küçülme beklentisinin yüzde 5 olduğunu ifade eden Klein şöyle devam ediyor: “2015 iyi bir yıldı. 2016 da iyi olmuştu. Ancak 2017 yılının Ocak ayı çok kötü başlamıştı. Şubat’ta ise hükümetin yüzde 6,7’lik ÖTV’yi (Özel Tüketim Vergisi) sıfırlaması tüketici talebini canlandırdı. TL, 2017’de yüzde 27 değer kaybetti. Biz de bu durum karşısında zam yapmak durumunda kaldık. Ancak ÖTV indirimi sayesinde pazar rekor düzeyde büyüdü. Beyaz eşya sektörü adet bazında yüzde 15 büyüdü geçen yıl. BSH Türkiye olarak biz de aynı oranda büyüdük adet bazında, ama cirosal büyümemiz yüzde 25’e ulaştı.”

İndirim satışları tetikledi

ÖTV indiriminin devreye girişinden sonraki Mart Nisan ve Mayıs aylarında BSH’nin satışları yüzde 35 civarında artmış. Ancak daha sonraki aylarda artış daha makul düzeylerde devam etmiş. Klein ve Grünberg ÖTV indiriminin sona ermesinden sonraki üç aylık verilerin pazarda daralmanın başladığını gösterdiğini söylüyor.

Düşüş daha önceki aylara göre yüzde 20’ye ulaşmış. Norbert Klein, ÖTV indiriminin kalıcı hale gelmesinin gerektiğini belirterek “Aksi takdirde beyaz eşya pazarında bu yıl yüzde 5’lik bir küçülme görmek kimseyi şaşırtmamalı” diyor ve devam ediyor:

“2018 yılında 2017 gibi rekor bir yılın ardından pazarda daralma öngörüyoruz. Tüketiciler, TL değer kaybından kaynaklanan zam üstüne ÖTV indirimi de kalkınca yüzde 33 gibi önemli bir fiyat artışıyla karşılaşabilecek. Bu da söz konusu daralmaya neden olacak.”

“ÖTV teşvikinin devamı konusunda hükümetle görüşüyor musunuz?” sorusuna aldığımız yanıttan da başkanlığını Vestel Ticaret Genel Müdürü Ergün Güler’in yaptığı Türkiye Beyaz Eşya Sanayicileri Derneği’nin, hükümetin kapısından ayrılmadığı ve konunun takipçisi olduğu anlaşılıyor.

Beyaz eşyacılar en azından orta vadede ÖTV’nin sıfırlanma teşvikinin kalıcı hale gelmesini istiyor. Ekonomideki gelişmeler TL’deki değer kaybının ve bunun üretim maliyetleriyle, fiyatlar üzerindeki baskısının önümüzdeki dönemde de devam edeceğinin işaretlerini veriyor.

Hem Klein’e hem Grünberg’e “Üretimde yerlilik oranını artırarak döviz kurundaki dalgalanmanın olumsuz etkilerini en aza indirmek mümkün değil mi?” diye soruyoruz. Onlar da yerlileştirmede daha fazla yol kat etmek istediklerini belirtmekle birlikte Türkiye’den tedarik ettikleri önemli hammaddelerinden paslanmaz çeliğin bile dolar ya da euro cinsinden satıldığını belirtiyor. 2018 yılında dolar ve euro bazında hammaddeye yüzde 4-5’lik bir zam beklediklerini belirterek, “Böyle bir ortamda nasıl sabit tutacaksınız fiyatları?” diye soruyorlar. Klein “Artık dünyada da ucuz hammadde dönemi sona erdi” diyor. Çerkezköy’deki beş fabrikasında her yıl yaklaşık yüzde 70’ini ihraç ettiği 6,5 milyon adet beyaz eşya üreten BSH Türkiye, yüzde 30’luk (yüzde 18 Bosch, yüzde 6 Profilo ve yüzde 6 Siemens. Klein çok premium bir ürün olan Gaggenau’yu ise pazar payıyla ölçmediklerini söylüyor)

Bloomberg Businessweek

SİZİN İÇİN SEÇTİKLERİMİZ
YORUMLAR

s

En az 10 karakter gerekli

Sıradaki haber:

Beyaz eşya satıcıları 2018’de de devletten destek bekliyor