Yerel seçimlerde İBB Başkanı Ekrem İmamoğlu’nun Üsküdar ile Kadıköy meydanları arasındaki ulaşım kopukluğunu gidermek için sözünü verdiği Üsküdar Kadıköy tramvay hattı için somut adımlar atıldı. Maltepe’ye kadar uzatılacak olan hattın yapımına 2024 yılında başlanacak. Toplam 490 günde (340+30+120), yaklaşık 16 ayda tamamlanacak olan hat, 2027 yılının sonunda hizmete girecek. Projenin maliyeti 8 milyar 45 milyon 647 bin 428 lira olarak hesaplandı.
T.C. İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı- Raylı Sistem Daire Başkanlığı Raylı Sistem Projeler Müdürlüğü tarafından yürütülecek olan proje İstanbul İli, Üsküdar, Kadıköy ve Maltepe ilçelerini kapsayacak.
Üsküdar-Kadıköy-Maltepe Tramvay Hattı’nın uzunluğu 33 istasyonlu ve 21,043 km olacak. Hatta ortalama hız saatte 19,24 km olarak hesaplanırken 7 dakikada bir tramvay gelecek. Her bir tur toplamda 130 dakika sürecek.
Üsküdar-Kadıköy-Maltepe Tramvay Hattı İstanbul Anadolu yakasındaki raylı sistem ağını tamamlayıcı nitelikte bir tramvay hattı olacak. Hattın güzergahı; Üsküdar Meydan’dan başlayarak Hâkimiyeti Milliyet Caddesi boyunca devam edip Üsküdar Kaymakamlığı Durağına, buradan Doktor Fahri Atabey Caddesi boyunca devam edip Valide-i Atik ve devamında Zeynep Kamil Durağına, buradan Nuh Kuyusu Caddesi boyunca devam edip Karacaahmet Durağına ulaşacak. Karacaahmet Durağından güney yönünde Tıbbiye Caddesi boyunca devam edip, Numune Hastanesi ve Haydarpaşa Teknik Lisesi duraklarına varacak.
Hattın Rıhtım Caddesi’ne ulaşmasıyla birlikte tasarlanan ilk durak Rıhtım Durağı olacak. Rıhtım Durağından sonra Söğütlüçeşme Caddesi boyunca devam eden tramvay hattı sırasıyla, Altıyol ve Söğütlüçeşme duraklarına ulaşacaktır. Söğütlüçeşme’den sonra Fahrettin Kerim Gökay Caddesi’ne devam edip, Ziverbey, Kuyubaşı, Marmara Üniversitesi Hastane, Çemenzar ve Göztepe duraklarından geçerek, Şemsettin Günaltay Caddesi’ne uzanarak buradan Sahrayıcedit, Tüccarbaşı, Kazasker, Ayşekadın ve Şenesenevler duraklarına uğrayacak.
Şenesenevler Durağı’ndan sonra güneye yönelen hat, Bağdat Caddesi boyunca; Bostancı, Altıntepe, Küçükyalı, Adnan Kahveci, İdealtepe, Kaymakamlık, Belediye, Meydan, Maltepe, Orhangazi duraklarında geçerek Cevizli Durağına ulaşacak.
Cevizli Durağı’ndan sonra Tugay Yolu Caddesi’ne devam eden tramvay hattı, Tugay Yolu ve Vergi Dairesi duraklarından geçerek, Cevizli sapağında sonlanacak.
Hattın işletmeye açılma yılı olarak kabul edilen 2027’de Üsküdar-Kadıköy-Maltepe Tramvay Hattı’nın günlük olarak 338 bin 504 (yolcu/gün) yolcu çekmesi öngörülüyor. Değerlendirme dönemi sonu olan 2051 yılında ise bu değerin 594 bin 410 yolcu/gün düzeyine yükseleceği tahmin ediliyor.
Proje konusu hat üzerinde işletilmesi öngörülen araçların yolcu kapasitesi, 360 yolcu olarak kabul ediliyor. Böylece, 2 araçlık bir dizinin kapasitesi 720 yolcu olarak hesaplanıyor. Zirve saatlerde ortalama doluluk oranı 0,90 olarak kabul edilirken hattın ilk açılış yılında yedekler dahil 55 aracın satın alınması gerekiyor.
➢ Rıhtım Meydanı ile Söğütlüçeşme aktarma merkezinin bağlantısı raylı bir sistemle entegre edilmiş olacak.
➢ Güzergahın minibüs yolu üzerinde olması ile alana giriş yapan lastik tekerli araç sayısı azalacak.
➢ İstanbul siluetinin en güzel göründüğü yerlerden biri olan Rıhtım Meydanı’nı İETT duraklarından arındırarak İstanbulluların deniz ile olan etkileşimi arttırılacak.
➢ Modern tramvay araçları ile hızlı, konforlu ve güvenli ulaşım sağlanacak. Düşük kapasiteye sahip toplu taşıma hatları sistemden kaldırılarak bu araçların neden olduğu trafik sorunları azaltılacak.
➢ Tramvay güzergâhının geçtiği caddelerin prestiji artacak.
➢ Kadıköy Meydanı ve Maltepe Meydanı Kentsel Tasarım Projeleri ile etkileşim içinde olan her iki meydanın cazibesi artacak.
➢ Ek olarak İstanbul bütünündeki karayolu kullanımını artıran lastik tekerlekli toplu taşıma kullanım eğilimleri, yüksek yolculuk hacminin olduğu koridorlarda raylı sistem yatırımlarını gerekli kılıyor. Bu gerekliliği ortaya koyan diğer önemli faktörde artan imar hakları ve beraberinde gelen kentsel fonksiyon değişiklikleri ve dönüşüm projeleri olarak öne çıkıyor. Tüm bu gerekçeler doğrultusunda tasarlanması öngörülen Üsküdar-Kadıköy-Maltepe Tramvay Hattı, Anadolu yakasında Üsküdar, Kadıköy ve Maltepe ilçeleri birbirine bağlanacak. İlgili hat, deniz hatları, M5, M4, T3, M13, M12, metrobüs ve Marmaray ile entegre olacak ve İstanbul’un bütünleşik bir toplu taşıma ağına sahip olması yönünde önemli bir katkı sağlayacak.
1. Üsküdar Meydan
2. Üsküdar Kaymakamlık
3. Valide-i Atik
4. Zeynep Kamil
5. Karacaahmet
6. Numune Hastanesi
7. Haydarpaşa Teknik Lisesi
8. Rıhtım
9. Altıyol
10. Söğütlüçeşme
11. Ziverbey
12. Kuyubaşı
13. M.Ü.- Hastane
14. Çemenzar
15. Göztepe
16. Sahrayıcedit
17. Tüccarbaşı
18. Kazasker
19. Ayşekadın
20. Şenesenevler
21. Bostancı
22. Altıntepe
23. Küçükyalı
24. Adnan Kahveci
25. İdealtepe
26. Maltepe Kaymakamlık
27. Maltepe Belediyesi
28. Maltepe Meydan
29. Maltepe
30. Orhangazi
31. Cevizli
32. Tugay Yolu
33. Vergi Dairesi
Emlaknews.com.tr
2025 yılı için 14,3 milyar TL ödenek yazıldı