Türkiye Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, Gayrettepe-İstanbul Havalimanı metro hattının, Türkiye’nin “ilk hızlı metrosu” unvanını kazanacağını belirterek, “Bu hatla Havalimanı-Gayrettepe arasındaki ulaşım 35 dakikada sağlanacak.” dedi.
Cumhurbaşkanı Erdoğan, Gayrettepe-İstanbul Havalimanı Metro Projesi İlk Ray Kaynağı Töreni’nde yaptığı konuşmada, Gayrettepe-İstanbul Havalimanı Metro Projesi’nde sona yaklaşıldığını söyledi.
Projenin hayırlara vesile bahsine giriş olmasını dileyen Erdoğan, Türkiye’yi son 17 yılda tarihinin en büyük projeleriyle tanıştırdıklarını, bu projelerin önemli bir bölümünü de İstanbul’da gerçekleştirdiklerini hatırlattı.
İlk etapta 90 milyon yolcu kapasitesiyle açılan ve 200 milyon yolcu kapasitesine kadar büyüme imkanı olan İstanbul Havalimanı’nın bu dev projelerden olduğunu vurgulayan Erdoğan, şöyle konuştu:
“Havalimanımızı şehrimize kazandırırken elbette ulaşım boyutunu da ihmal etmedik. Açılışla birlikte havalimanı işletmesi kendi otobüs seferlerini zaten başlattı. Toplu taşımayı kolaylaştırmak ve hızlandırmak amacıyla metro hattının inşası için de hemen kolları sıvadık. Toplam uzunluğu 37,5 kilometreyi bulan ve 9 istasyondan oluşan bu metro güzergahı, İstanbul’daki diğer tüm toplu taşıma hatlarıyla da bağlantılıdır. Gayrettepe-İstanbul Havalimanı metro hattı, ülkemizin kazı çalışmaları en hızlı yürütülen projesidir. Sayın Bakanımızın da ifade ettiği gibi, 10 kazı makinesinin birden çalıştığı bu süreci hamdolsun başarıyla sürdürüyoruz. Kazı çalışmalarının yüzde 94’ü, tünellerin de önemli bir kısmı tamamlandı. Projenin genelinde de aşağı yukarı üçte ikilik gerçekleşme oranına ulaştık. Şimdi rayların döşemesine başlıyoruz. Amacımız 24 saat kesintisiz çalışmayla günde 470 metrelik ray montajını gerçekleştirmektir.”
Cumhurbaşkanı Erdoğan, projenin rayları ve bağlantı malzemelerinin yerli firmalarca üretildiğini, Türk mühendisleri ve işçileri tarafından da döşendiğini anlattı. Bu hattın sinyalizasyon sistemi ve metro vagonlarının da bu arada gerçekleştirilmiş olacağını belirten Erdoğan, “Özellikle içinden geçtiğimiz şu kritik dönemde ülkemizde üretimi mümkün olan hiçbir işin dışarıdan getirilmesine rıza gösteremeyiz. Bu konuda varsa yapılan yanlışlar, hepsinin de derhal düzeltileceğine inanıyorum. Aynı şekilde tamamlandığında saatte 120 kilometreyle ülkemizin en hızlı metro araçları burada faaliyet gösterecek. Böylece ülkemizin ilk hızlı metrosu unvanını da kazanacak bu hatla Havalimanı-Gayrettepe arasındaki ulaşım, 35 dakikada sağlanacak.” diye konuştu.
Erdoğan hedeflerinin ilk 28 kilometrelik kısmı oluşturan ve Hasdal’a kadar olan bölümü bu yılın sonunda, Kağıthane bölümünü 2021 nisanında, Gayrettepe’yi de 2021 ağustosunda hizmete almak olduğunu ifade etti.
Yavuz Sultan Selim Köprüsü yapılırken de aynı tepkilerle karşılaştıklarını dile getiren Erdoğan, şöyle konuştu:
“Ne dediler? İstemezük. Yaptık mı? Yaptık. İnşallah orada da bir raylı sistemi ayrıca köprüde üçüncü bir hat olarak yapacağız. Osmangazi Köprüsü’nü yaptık mı? Yaptık. İstanbul Havalimanımızın ilk etabını da onlarla beraber hizmete aldık. Düşünebiliyor musunuz şu anda İzmir-İstanbul arasını 3 saat 15 dakikaya indirdik. 8-8,5 saatlik bir yolu buraya indirdik. Bay Kemal, İzmir milletvekili, bir gün de kalk teşekkür et. Yok. Niye? Bunların zihniyetinde bu yok. Çünkü bunlar hem hizmet vermezler hem de hizmet edene teşekkür etmezler. İstanbul’un Ankara, Eskişehir, Konya, Bilecik, Kocaeli ve Sakarya ile olan bağlantılarını yüksek hızlı trenle sağladık. İnşası devam eden hızlı tren hatlarıyla İstanbul’u ülkemizin dört bir noktasına bağlayacağız. İstanbul inşallah böylece dünyanın mega kenti olarak dünyanın en büyük şehirlerinden birisi olarak bu namını daha da yayacaktır. Kuzey Marmara Otoyolu’nun Kınalı-Odayeri ve Kurtköy-Akyazı kesimlerinin bir kısmını trafiğe açtık. Kalan kısımları da önümüzdeki aylarda hizmete açıyoruz.”
Erdoğan, Marmaray ve Avrasya’dan sonra, Boğaz’ın altından geçecek olan yeni tünel Büyük İstanbul Tüneli’nin etüt proje çalışmalarını da bitirdiklerini söyledi.
Bu projenin günlük 6,5 milyon yolcunun kullanacağı toplam 11 farklı raylı sistem hattını birbirine bağlayacak hızlı metro karakterinde bir raylı sistem olduğunu aktaran Erdoğan, Büyük İstanbul Tüneli’nin ihale hazırlık çalışmalarının da devam ettiğini dile getirdi.
Erdoğan, Marmaray’ın devamı niteliğindeki Gebze-Halkalı banliyö hatlarını baştan sona modernize ettiklerini, Büyükşehir Belediye Başkanı olduklarında İstanbul’un raylı sistem uzunluğunun yaklaşık 34 kilometre olduğunu, bugün 233 kilometre raylı sistemle İstanbul’a hizmet verdiklerini anlattı.
Ayrıca uzunluğu 14,2 kilometreyi bulan tünellerin ve 288 kilometre uzunluğundaki metro hatlarının yapımlarının da sürdüğünü belirten Erdoğan, şunları kaydetti:
“Hedefimiz İstanbul’u inşallah 190 kilometreyi bulan tünelleri ve 1100 kilometrelik metro hatlarıyla dünyanın en yaygın ulaşım ağına sahip kılmaktır. Hala hizmet veren veya inşası süren 318 kilometrelik raylı sistem ağının 165 kilometresini, yani yarıdan fazlasını Ulaştırma Bakanlığımız gerçekleştirdi. Çünkü İstanbul’un projeleri bu şehrin mahalli yönetimlerine bırakılamayacak kadar önemlidir, hayatidir, büyüktür. Ülkemizin adeta vitrini ve göz bebeği olan İstanbul’a ibadet şevkiyle hizmet ediyoruz. 81 ilimizin tamamında da büyük projeleri yine hükümet olarak üstleniyor, milletimize ihtiyacı olan hizmetleri hızlı ve etkin bir şekilde sunuyoruz. Bizim için hizmette rekabet, siyasi rekabetten önde gelir. Şayet bir şehrimizin hizmete ihtiyacı varsa, biz orada oy oranına, milletvekiline, belediyesine bakmayız. Bakanlıklarımızın her biri kendi alanlarında tespitlerini yapar, hazırlıklarını tamamlar ve çalışmaya başlar. İşte bu anlayışla Türkiye’nin tamamına 17 yılda Cumhuriyet tarihinde yapılanların hepsinden katbekat fazla hizmet götürmeyi başardık. Eğitimden sağlığa, ulaşımdan enerjiye, toplu konuttan spora, şehircilik altyapısından sosyal yardımlara kadar her konuda 82 milyon insanımızın her birini kucaklamanın gayreti içinde olduk.”
Cumhurbaşkanı Erdoğan, “100 bin sosyal konut” dediklerini hatırlatarak, “Ne diyorlardı, ‘Toplu konut olmaz, yapılmaz.’ Müracaatlar ne oldu biliyor musunuz? 1 milyonu aştı. Niye? Benim milletim eğer inanıyorsa bir kuruma, hele hele devletine orada akan sular durur. İşte TOKİ’ye inanıyor ve inandığı için de müracaatlarını yoğun bir şekilde yaptılar. Faizleri de indirdik mi? İndirdik. Daha da inecek. Faizler indikçe benim vatandaşımın bu noktadaki müracaatları daha da artacak. Çünkü ben gecekondularda kardeşlerimin, vatandaşımın oturmasını istemiyorum. Çünkü benim vatandaşım insanca yaşama erdemine buralarda ulaşacak.” diye konuştu.
Milletin de kendilerinin bu hasbi çabalarını gördüğünü ve daima yanlarında yer aldığını ifade eden Erdoğan, milletin hizmette rekabet yerine, kişisel siyasi gündemlerini öne çıkartanların derslerini daima verdiğini söyledi.
Projenin, inşallah mayıs sonunda ilk etabının biteceğini, yıl sonunda da tamamlanacağını dile getiren Erdoğan, Galataport’un dev cruise gemilerinin yanaştığı turizmde en önemli bir atak merkezi olacağını, dünya turizmine açık, otelleriyle alışveriş ve tarihi mekanlarıyla gerek ülkedeki vatandaşları gerekse tüm dünyayı hayran bırakacağını kaydetti.
Erdoğan, bugün Galataport alanında yaptığı incelemede gördüklerinin müjdesini verdiğini, İstanbul’a yakışan neyse bunları özel sektörle beraber yapmaya devam edeceklerini dile getirdi.
Bugüne kadar Marmaray’dan 500 milyon kişinin iki yaka arasında gidip geldiğini, Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nün boğaza çizilen üçüncü gerdanlık olarak hizmet verdiğini, Kuzey Marmara Otoyolu’nun İstanbul’un transit ve trafik yükünü büyük ölçüde aldığını belirten Erdoğan, yine en çok saldırılan İstanbul Havalimanı’nın gurur abidesi olarak çalıştığını söyledi.
Aradan bunca zaman geçtiği halde hala ilgisiz, alakasız resimlerle İstanbul Havalimanı’nı kötülemenin peşinde olunduğunu vurgulayan Erdoğan, “Neymiş efendim? ‘Putin, İstanbul Havalimanı’na inmemiş.’ Biz de İstanbul Havalimanı’na inmiyoruz. Devlet başkanlarıyla birlikte Atatürk Havalimanı’nın uçak seyahatleri için özel yaptırdığımız şeref salonu var, onları orada ağırlıyoruz ve biz de orayı kullanıyoruz. Sayın Putin de oraya gelmiştir, orada karşılanmıştır. 15 Temmuz gecesi darbecilere karşı milletimizle birlikte destansı bir mücadele verdiğimiz bu şeref salonu uzun yıllar boyunca da hizmet verebilecek bir durumda. Biz de elimizde böyle bir imkan varken İstanbul Havalimanı’nda yeni bir şeref salonu inşasına şimdilik gerek duymadık.”
Tarifeli uçuşlara kapanmış olsa da havalimanı statüsü hala devam eden Atatürk Havalimanı’nın bu amaçla kullanıldığını dile getiren Erdoğan, Putin’in de Rusya Devlet Başkanı sıfatıyla şeref salonunun bulunduğu Atatürk Havalimanı’na indiğini anlattı.
Erdoğan, “Bunların derdi hakikatleri öğrenmek değil de çamur atmak olduğu için ‘Acaba niye böyle oldu’ sorusunu sormak akıllarına bile gelmiyor. Şimdi aynı tartışmayı Kanal İstanbul konusunda yaşıyoruz. Kanal İstanbul’a karşı çıkanların hiçbirinin bu projenin aslında ne olduğu konusunda en küçük bilgileri veya fikirleri bulunmadığından eminiz.” ifadelerini kullandı.
Konuşmaların ardından Cumhurbaşkanı Erdoğan, Cumhurbaşkanı Yardımcısı Fuat Oktay, Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Cahit Turhan ve Çevre ve Şehircilik Bakanı Murat Kurum, asansörle metro tüneline inerek incelemelerde bulundu. Erdoğan’a burada çalışmalarla ilgili brifing verildi. Baret takan Cumhurbaşkanı Erdoğan, işçilerle hatıra fotoğrafları da çektirdi.
Güç Gönel, Berk Özkan, Hanife Sevinç-AA
Ofis girişinde kimlik teslimine son verilecek