İstanbul’un tarihi boyunca en önemli merkezlerinden biri olan Karaköy ve Galata bölgesi Galataport projesiyle eski parlak günlerine dönmek için gün sayıyor, ilk kruvaziyer geminin 20 Nisan’da yanaşması beklenen Galataport projesinin tüm fonksiyonlarıyla birlikte Mayıs 2020’de açılması planlanıyor. Son birkaç yıldan bu yana çalışmaları süren proje daha açılmadan yakın bölgesindeki turizm yatırımlarına hız kazandırdı. Bu bölgelerde son üç yılda açılan dokuz otelde bin 302 oda ve 2 bin 604 yeni yatak devreye alındı.
2020-2023 döneminde sekiz yeni otelin açılıp 2 binin üzerinde yeni yatak kapasitesinin daha gelmesi planlanıyor. Bu projeler arasında lüks segmentteki Peninsula otelden Hilton Motto’ya kadar Türkiye’ye yeni girecek markalarda bulunuyor.
Karaköy’de halihazırda 15 civarında otel yaklaşık bin yatakla hizmet veriyor. Bu otellerin gecelik oda fiyatları da 250 TL ile 2 bin TL arasında değişiyor. TSKB Gayrimenkul Değerleme Özel Projeler Değerleme Uzmanı Pınar Korel Dinvar, son üç yılda Galataport Projesi’nin yasal süreçlerini tamamlaması ve inşaat aşamasına geçmesiyle konaklama tesislerine yönelik yatırımların hız kazandığını söylüyor. Dinvar, Galataport’un açılmasıyla birlikte bölgenin hedef kitlesinin yeniden şekilleneceğini ve mevcut yapıların daha nitelikli hale geleceğini ifade ediyor.
Galataport Genel Müdürü Erdem Tavas, bölgede dünyada sadece 10 seçkin lokasyonda yer alan Peninsula zincirinin bir halkası olan ve 300 milyon Euro yatırım yapılan Peninsula İstanbul otelinin açılacağını söylüyor. Merkezi Hong Kong’da bulunan Peninsula Grubu’nun hem işletmeci hem de yüzde 50 yatırımcı olarak girdiği Peninsula İstanbul projesiyle Galataport İstanbul’a büyük katkı vermesi bekleniyor.
Galataport İstanbul’un, kültür ve sanattan turizme kadar kentin kalbinin attığı yeni merkez olması hedefleniyor. Galataport’a yıllık 1,5 milyon kruvaziyer yolcusunun gelmesi bekleniyor. Toplamda ise yılda 25 milyon ziyaretçi çekmesi beklenen projenin Türkiye turizmine 1 milyar dolarlık katkı yapması planlanıyor.
Erdem Tavas, önceliklerinin İstanbul’u bir destinasyon olarak ön plana çıkarmak ve cazibesini, yolcu sayılarını, kente olan ilgiyi artırmak olduğunu vurguluyor. Tavas, “Sektörün hareketlenmeye başlamasını beklediğimiz 2020’de limanımıza yaklaşık 60 seferin gelmesini bekliyoruz. 2021 yılı için ise 170’e yakın rezervasyon aldık. 2022 yılı itibariyle İstanbul Limanı eski lider pozisyonuna oturacaktır” diyor.
2020 yılında İstanbul Limanı’na rezervasyon yapan gemi firmaları arasında bu alanda dünyanın en büyükleri olan Carnival Corporation ve Royal Caribbean Cruises da yer alıyor. Naviosa Turizm Acentesi Sahibi Tolgar Bıyıklı, Galataport’a yanaşacak gemilerin rahat gelinip gelinmediğine bakarak İstanbul’u 2021’de rotalarına alıp almayacaklarına karar vereceklerini söylüyor.
Galataport faaliyete geçtikten sonra İstanbul’un yeniden popüler olup ilk kalkış limanı haline gelmesiyle otel yatırımlarının manalı hale geleceğine de dikkat çekiyor. İstanbul’a beş yıldır gemi yanaşmadığını hatırlatan Bıyıklı, “Karşıda problemsiz bir Atina var. İstanbul iptal olunca Atina tüm gemileri aldı” diye konuşuyor.
Er Yatırım Genel Müdürü Ferzan Çelikkanat, ortalama harcama düzeyi yüksek kruvaziyer turistlerin oda fiyatlarını yükseltme problemi olan İstanbul için önemli olduğunu söylüyor. Kruvaziyer limanının yanı sıra buraya gelen turistleri Ortaköy-Cankurtaran aksına iyi şartlarda götürmenin önemine de dikkat çeken Çelikkanat, başarının bu ayakların iyi planlanmamasına bağlı olduğunu vurguluyor.
Eurostars, Motel One gibi gruplar Taksim, Karaköy ve Galata’da kiralayacak yer arayışındalar. Bunlar 20 ile 100 oda arasında butik otel olabilecek yerleri kiralıyorlar. Eurostars, biri Galata’da ikisi İstiklal Caddesi’nde olmak üzere üç otel kiralamış durumda. Ortadoğulu fonların ve yatırımcıların lüks segmente ilgisi yoğun. Türk dizilerinin etkisiyle Latin Amerika’dan gelen turist sayısı da giderek artıyor. Hostel denilen sırt çantalı genç turist profiline yönelik markalar yaratılıyor. Marriot Moxy, Hilton Cruio, Accor Jo&Jo markalarını yaratarak X ve Y kuşağına hitap eden otel konseptiyle bu bölgelere rağbet gösteriyorlar.
“Bölge son iki yıldır çok sayıdaki yeme-içme ve eğlence mekanlarıyla hareketlilik içinde. Galataport projesinin bunda etkisi yadsınamaz. Tekrar faaliyete geçecek kruvaziyer limanıyla turizm için büyük bir potansiyel bekleniyor. Bölgede şu anda en fazla otel sektörüne yönelik yatırımları görüyoruz. Karaköy, İstanbul Modern ile birlikte sanata yönelik aktiviteler için de çok doğru bir mekan olmuştu. Yeni dönemde bölge kimliğinde sanatın yeri artarak devam edecektir.”
Erdem Tavas / Galataport Genel Müdürü
“Yüksek gelirli turist gelecek”
“Galataport İstanbul, kent için eşsiz değerde, tarihi açıdan önemli bir siluete ve etkileyici bir manzaraya sahip bir lokasyonda yer alıyor. Proje alanı, kültür ve sanattan turizme kadar şehrin kalbinin attığı yeni merkez olacak. Projeye yılda 25 milyon ziyaretçi bekliyoruz. Bu turistlerin Türkiye turizmine katkısı yaklaşık 1 milyar dolar olacak. Galataport’a gelecek turistlerin büyük kısmı yüksek gelir düzeyine sahip ve maddi değer yaratacak ziyaretçiler olacaktır.”
Levent Gökmen Demirciler – Ekonomist
İstanbul turizmine Galataport Dopingi