Türkiye’nin mega projelerinden İstanbul 3’üncü Havalimanı önümüzdeki günlerde 10 tarihi hamleye sahne oluyor. Tamamlanan piste ilk deneme uçuşu Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın doğum günü olan 26 Şubat’ta yapılacak. THY kargo hizmetleri için hangar inşaatına başlarken, 15 havayolu şirketi terminalden yer almak için sıraya girdi.
Kuruluşlar sağlık turizmi için hastaneye arazi istiyor. Bu arada faaliyette olan Atatürk Havalimanı 2019 başında kapatılacak. Havalimanı’na kargo, yolcu taşımacılığı için liman inşaatı başlayacak. Verilen garantinin üzerinde yolcu gelecek, 100 bine yakın istihdam sağlanacak. Bölgenin tek hub havaalanında ağırlık THY’de olacak. Duty Free’de Alman Unifree ile anlaşma için görüşmeler hızlandırıldı. Kolin İnşaat Yönetim Kurulu ve İNTES’in Başkanı Celal Koloğlu, geçen hafta 3’üncü Havalimanı’nda son durum ile ilgili şu bilgileri vermişti:
İki bağımsız pist, 1 milyon 200 bin metrekare kapalı alanlı terminal binası, 30 bin araçlı kapalı otoparkı 29 Ekim 2018’de bitecek, açılmış olacak. Bu pistlerde aynı anda iniş-kalkış olacak. Türkiye’de aynı anda iniş-kalkış yapılabilen bir pist yok. Biri bitti testler yapılıyor. Altı pistin tamamı bittiğinde toplam 3 kule olacak.
İki pist ve terminal için dağları kazıp aşağı indik. Sağlam zemini bulmak için 40 metre kazdık, 2 metre dolgu yaparak zemini sıkılaştırdık. Toplam 530 milyon metreküp kazı, 200 milyon metreküp dolgu yapıldı. Atatürk Barajı’nın dolgusu 20 milyon metreküptü. En büyük maliyet zemin iyileştirmede çıktı. Bu havalimanı, aktarma (hub) anlamında bölgede tek olacak. Ağırlıklı THY’de olacak. Havayolu şirketlerine izni sivil havacılık otoritesi veriyor. Singapur Airlines, Katar dâhil 10- 15 şirketle görüşmeler sürüyor.
Alan dışında da havaalanı şehri, city port projesi var. Büyük kuruluşlar yurtdışından gelen hastaları İstanbul’a girmeden tedavi etmek için hastane yapmak istiyorlar. Hastane yapmak için 7.5 milyon metrekare arazi talepleri var. Aynı zamanda hava alanının içinde bir liman yapıyoruz. Denizden gelenler yolcu ya da kargo taşımacılığı yapılacak, akaryakıt ihtiyacı karşılanacak. Kule hizmetleri belki özelleşir. Bütün işleri İGA yapacak. THY’nin kargo hizmetleri için yaptıracağı hangarlar var. Arazi kiraya verildi, THY bu hangarları kendisi yapıyor.
Personel ve mühendislere, taşeronlar hariç, aylık 30 milyon euro ödeme yapılıyor. Şu an 30 bin kişi çalışıyor. Günde 600 bin litre (Türkiye tüketiminin yüzde 2’si) yakıt kullanılıyor, 12 bin ton asfalt, 10 bin metreküp beton döküldü. Bittiğinde 100 bine yakın istihdam sağlanacak.
Hazal Ateş/Sabah
İstanbul Yeni Havalimanı için geri sayım başladı