Kabataş Martı projesi İstanbul 2 Numaralı Kültür Varlıklarını Koruma Bölge Kurulu, 17 Haziran 2008 tarihli kararı ile Kabataş İskeleleri projesini onaylayıp 28 Temmuz 2018 tarihli kararıyla da uygulama projesini uygun buldu.
Yeni ihale, devam etmekte olan işlerin durmaması amacıyla 21/B usulüne göre yapıldı. 21/B usulü, doğal afetler, salgın hastalıklar, can veya mal kaybı tehlikesi gibi ani ve beklenmeyen veya idare tarafından önceden öngörülemeyen olayların ortaya çıkması üzerine ihalenin ivedi olarak yapılmasının zorunlu olması durumunda yapılıyor.
Proje kapsamında Kabataş’taki toplam 90 bin metrekarelik alan yeniden düzenlenirken Transfer Merkezi Fındıklı Molla Çelebi Camimin kuzey tarafından başlayıp Kabataş Bezmi Alem Valide Sultan Camii’ne bitişik Kabataş Balıkçı Barınağını da içerisine alacak şekilde yapılacak.
Tramvay dan inen yolcular Dentur İskelesi’ne 50 metre, şehir hatlarına 100 metre, İDO’ya 100 metre yürüyecek. Yapılacak dört adet yeni iskeleyle birlikte, iskelenin kapasitesi yüzde 80 oranında artacak. Denize doğru uzanacak iskeleler için kazık çakma işlemlerinin büyük bölümü tamamlanırken, iskelelerin yüksekliği şehrin siluetini bozmaması için 9.5 metreyi geçmeyecek.
Kıyıda da kazıklar üzerinde inşa edilen 20 metre eninde, 600 metre uzunluğunda bir alanda yürüme yolu çalışması da sürüyor Proje alanını çevreleyecek olan yaklaşıl 400 metre uzunluğunda 12 metre derinliğinde inşa edilecek olan ‘Sızdırmazlık Duvarı’ yapılacak.
12.5 metrelik martı formunda tasarlanan terminal binasının yüksekliği 10.5 metreye düşürüldü. Martının boyu arkadaki set duvarını aşmayacak.
İstanbul’un önemli merkezlerinden biri olan Kabataş’a dev bir transfer merkezi ve 60 bin metrekarelik yeni bir meydan kazandırılıyor. Mevcutta 12 gemi/teknenin iskeleye yanaşması mümkünken yeni proje ile bu sayı 22’ye çıkacak.
İskeleler, günlük ortalama 30 bin yolcu kapasitesi ile hizmet verecek. Projede deniz otobüsü, vapur ve deniz otobüsü iskeleleri yenilenecek.
İnşaat nedeniyle Kabataş 1.5 yıl daha deniz trafiğine kapalı kalacak. Kabataş Meydan Düzenlemesi ve Transfer Merkezi projesindeki binaların boyu 7.5 metreyi geçmeyecek. Yaya Geçiş Tüneli Projesinin fikri Başbakan Binali Yıldırım tarafından ortaya atıldı. Yeraltına 40 turist otobüsü ve bin araç kapasiteli otopark yapılacak.
Deniz ulaşımı, raylı sistemler ve karayolu ulaşımı ile Üsküdar-Kabataş Boğaz yaya geçiş tünelinin entegre olacağı transfer merkezinden günde ilk etapta 500 bin, daha sonra 1 milyon yolcu faydalanabilecek.
Kabataş Transfer Merkezi çalışmaları kapsamında inşaatı devam eden 25 kilometrelik Kabataş-Beşiktaş-Mecidiyeköy-Mahmutbey metro hattı, tramvay ve füniküler hattı, deniz ulaşımı ile Üsküdar-Kabataş boğaz yaya geçiş tüneline entegre olacak. Metro hattında entegrasyon yer altından sağlanacak.
Projeyi değerlendiren kurul, 30 Mart 2018 tarihinde aldığı ve 12 Nisan 2018 tarihinde ilgili kurumlara ilettiği kararında, meydanda bir cami alanı belirlenmesini isteyip projede tasarlanan büfe ve kafeteryayı kaldırdı.
Hekimoğlu Ali Paşa Çeşmesi’nin ise mevcut yerinde korunmasını uygun buldu.
Fındıklı’dan gelip Beşiktaş’a devam eden yol, dal-çık’la yerin altına alınacak ve meydanda araç trafiği olmayacak. Yeni projeyle ‘dal-çık’ boyu da 185 metre kısaltıldı.
Kabataş Martı projesiyle Taksim’e araç çıkışının azalması, köprü trafiğinin rahatlaması, Dolmabahçe etrafındaki trafiğin azalması bekleniyor. Transfer merkezini kullanan yolcular, alt katta bulunan PTT, banka, pazaryeri gibi birimlerden tüm sosyal ve günlük ihtiyaçlarını karşılayabilecek.
Mustafa Gündoğdu – Platin
Kabataş Martı projesi şekilleniyor