İstanbul Büyükşehir Belediyesi Raylı Sistem Daire Başkanlığı’na bağlı Raylı Sistem Projeler Müdürlüğü tarafından yürütülen Kadıköy-Sultanbeyli Metro Hattı projesi, Kadıköy, Ataşehir, Sancaktepe ve Sultanbeyli ilçelerinde toplu ulaşım hizmeti verecek. Kadıköy, Ataşehir, Sancaktepe ve Sultanbeyli ilçelerine toplu ulaşım hizmeti verecek olan Kadıköy-Sultanbeyli Metro Hattı projesi 18,4 km uzunluğa ve 7 adet istasyona sahip olacak.
İstanbul’da artan yolculuk talepleri sebebiyle oluşan erişim problemleri gidermek için yapılacak olan Kadıköy-Sultanbeyli Raylı Sistem Hattı İstanbul’un Anadolu yakasında doğu-batı aksında planlanan ekspres bir hat niteliği taşıyacak. Bu çerçevede hat; halen projelendirilme aşamasında olan İncirli-Söğütlüçeşme Metrosu ile Altunizade İstasyonu’nda Kazlıçeşme-Söğütlüçeşme Metrosu ile Esatpaşa İstasyonu’nda fiziksel olarak birleşerek Avrupa yakasına erişim imkanına da sahip olacak.
Diğer taraftan projenin yapım çalışmaları devam eden Göztepe-Ümraniye, Dudullu- Bostancı ve Çekmeköy- Sultanbeyli Metro hatları ile de entegrasyon yapması planlanıyor. Proje konusu hattın aynı zamanda Samandıra bölgesinde planlanan İstanbul-Adapazarı Hızlı Tren Hattı Anadolu İstasyonu ile bağlantı yapacak şekilde planlaması yapıldı. Bu bakış açısı ile Kadıköy- Sultanbeyli Raylı Sistem Hattı’nın stratejik öneme sahip bir hat olduğu değerlendiriliyor.
Yatırım bedeli 4 milyar 653 milyon 264 bin TL (830.940.000 USD) olarak belirlenen projenin inşaat çalışmalarına mevzuat kapsamında gerekli izinlerin tamamlanması ve ÇED Gerekli Değildir Kararı’nın alınmasının hemen peşinden inşaat çalışmaları başlayacak. Proje inşaatı 46 ay sürecek ve proje 7 istasyon, 1 merkez şantiye, 5 inşaat şaftı ve 2 açkapa yapısı olması halinde toplam 15 şantiyeden oluşacak. Proje kapsamında 420 kişi çalışacak.
1. Esatpaşa İstasyonu
2. Finans Merkezi İstasyonu
3. Ataşehir İstasyonu
4. Türk-İş Blokları İstasyonu
5. Ferhatpaşa İstasyonu
6. Samandıra İstasyonu
7. Veysel Karani İstasyonu
Güzergah üzerinde işletmede, yapım aşamasında ve planlama aşamasında olan metro hatları yer alırken bu metro hatları ile ilgili en güncel projelere göre entegrasyonlar sağlandı. Koridor üzerinde aktarma yapılabilecek hatlar şöyle olacak:
1. Esatpaşa İstasyonu ile Söğütlüçeşme-İncirli Metro Hattı kapsamındaki Altunizade İstasyonu arasında planlanan bağlantı sayesinde, Söğütlüçeşme-İncirli Metro Hattı (planlanan) ile entegrasyon,
2. Esatpaşa İstasyonu’nda; Söğütlüçeşme – Kazlıçeşme Metro Hattı (planlanan) ile entegrasyon,
3. Finans Merkezi İstasyonu’nda; Ümraniye -Göztepe Metro Hattı (yapım aşamasında) ile entegrasyon,
4. Türkiş Blokları İstasyonu’nda; Dudullu – Bostancı Metro Hattı (yapım aşamasında) ile entegrasyon,
5. Samandıra İstasyonu’nda; İstanbul-Ankara Hızlı Tren Hattı (planlanan) ile entegrasyon,
6. Veysel Karani İstasyonu’nda; Çekmeköy – Sultanbeyli Metro Hattı (yapım aşamasında) ile entegrasyon,
planlanmıştır.
Hat üzerinde inşa edilecek olan istasyonların uzunluğu 180 metre olacak. Toplam uzunlukta; Hat-1 18+470.431 km ve Hat-2 18+313.351 km’lik bir mesafeye sahip olacak. Saatte 130 km/saat hız yapacak şekilde tasarlanan projenin depolama hattı 400 metre boyunda olacak.
Kadıköy-Sultanbeyli Raylı Sistem Hattı, İncirli’den başlayıp Söğütlüçeşme’ye giden ve kısa boğaz hattı olarak isimlendirilen projeye fiziksel olarak Altunizade’de bağlanmakta ve bu noktadan itibaren İncirli yönüne aynı hat yolları üzerinden devam edecektir. Başka bir ifade ile Veysel Karani yönünden gelen yolcuların kısa boğaz hattına bağlanarak doğrudan Avrupa yakasına geçişine imkan tanınacaktır. Bu çerçevede fizibilite kurgusu açısından Kadıköy- Sultanbeyli raylı sistem hattı, İncirli-Söğütlüçeşme metrosunun devamı/ilavesi olarak değerlendirilmiştir. Sonuç olarak İncirli-Söğütlüçeşme kesimi fizibilite kurgusu açısından “Projesiz Durumu” Altunizade’den devam edip Veysel-Karani’ye kadar uzanan kesimin dahil olduğu büyük kurgu ise “Projeli Durumu” ifade etmektedir.
Yapılması planlanan Metro hattı projesi inşaat aşaması yaklaşık 4 yılda tamamlanması planlanmaktadır. Yılda 276 gün, günde 8 saat çalışılarak inşaat aşamasında teknik-idari personel ve işçi olmak üzere tüm projenin inşaat aşamasında 840 kişi, işletme aşamasında 175 kişi çalışması planlanmaktadır.
Emlaknews.com.tr
Kadıköy-Sultanbeyli arasına 18.4 km’lik metro hattı!