Ankara’da trafiğe bağlı gürültü kirliliğinin had safhada olduğuna dikkat çeken Özcan, "Vakit yitirmeden ses yalıtımı uygulamasına gidilmeli” dedikten sonra çalışmaların İstanbul Yolu, Eskişehir Yolu, Esenboğa Yolu ve Ankara Çevre Yolu ile İncek, Bağlıca ve Doğukent gibi trafik akışının yüksek olduğu noktalardan başlanması gerektiği söyledi.
Nüfus artışı ve göçlere bağlı olarak hızla büyüyen kentlerde, düzensiz kentleşme ve alt yapı problemleri ile artan araç trafiğine bağlı yaşanan “gürültü kirliliği”, insan sağlığını tehdit eden önemli bir toplumsal sorun haline gelmiş bulunuyor.Gelişmiş ülkelerde; yoğun trafiği bulunan otoyollarda çevrede oturanları olumsuz etkileyen gürültüyü azaltmak amacıyla doğal veya yapay gürültü perdeleri kullanılıyor. Şehir merkezlerine yakın otoyollar, çevre yolları, kent içinden geçen önemli ana yollar ve gürültü kirliliğine yol açan diğer ulaşım hatları, gürültüyü asgariye indiren çeşitli malzeme ve yöntemlerle yalıtılıyor.
Türkiye’de de ses yalıtımı giderek önem kazanıyor; İstanbul ve İzmir’de bunun ilk uygulamaları başlamış bulunuyor. İstanbul Kavacık’tan sonra Atatürk Havalimanı çevresine yerleştirilecek ses emici tepecikler ve yalıtım panelleri ile Ataköy, Yeşilköy ve Florya sakinleri uçakların iniş ve kalkışlarda sebep olduğu aşırı gürültüden korunacak.
Bornova ve Balçova ilçelerindeki kavşaklara da 2 metre 55 santim yüksekliğinde özel yapım fiber şeffaf ses perdeleri takılarak ses yalıtımına gidildi. Nüfus ve yerleşim alanı itibariyle Türkiye’nin ikinci büyük ili olan Ankara da trafik gürültüsünün en fazla yaşandığı şehirlerin başında geliyor. 5.2 milyon insanın yaşadığı Ankara’nın giderek yoğunlaşan trafik ve buna paralel artan gürültü kirliliği, ses yalıtım uygulamalarını zorunlu kılıyor.
Yalıtım işinde 30 yıllık tecrübesi ve uzmanlığı ile sektörün önde gelen firmalarından CANPA’nın Yönetim Kurulu Üyesi Murat Özcan, Ankara’da trafiğe bağlı gürültü kirliliğinin had safhada olduğuna işaret ederek, ses yalıtımı uygulamalarına vakit yitirmeden başvurulması gerektiğini vurguladı. Etrafındaki yoğun yapılaşma ile büyük bir nüfusun yaşadığı Eskişehir Yolu, İstanbul Yolu, Esenboğa Yolu gibi güzergâhlar ve Ankara Çevre Yolu ile İncek, Bağlıca ve Doğukent Bulvarları’nın gürültü kirliliğinde başı çektiğine işaret eden Özcan, “Bu güzergâhlarda acilen ses yalıtımı uygulamasına gidilmesi gerekiyor. Ana yol ve bulvarlarda ses yalıtımı şart” dedi. Özcan, trafik yoğunluğunun fazla olduğu bu güzergâhlarda gerçekleştirilecek ses yalıtımı ile yol kenarındaki ev, hastane ve okul gibi sessizliğin önemli olduğu yerleşim birimlerinde gürültünün yol açtığı rahatsızlıkların önüne geçilebileceğini kaydetti. ses-yalıtımı
Otoyol gürültüsünü önleme, azaltma tekniklerinin başında; ağaçlandırma ve yeşillendirme, gürültü perdeleri kullanma, egzozların gürültü kontrolü ve taşıtların hız kontrolü, gürültüsüz toplu taşıma araçlarına öncelik verilmesi, gürültüyü azaltacak nitelikte yol yapı malzemesi seçimi ve yol kalitesi geliyor.
Yapı malzemelerinin akustik standardizasyonu ile binalarda ses yalıtımının sağlanması, motorlu taşıtların gereksiz yere korna çalmalarının engellenmesi, halkın ve sürücülerin eğitilerek bilinçlendirilmesi de önlemler arasında.canpa Yollarda ses yalıtımının en önemli ve profesyonel uygulamasını ise özel yapım, yanmaya, eskime ve yıpranmaya dirençli, ses geçirmez nitelikte fiber şeffaf ses perdelerinin güzergâh boyunca yol kenarlarına monte edilmesi oluşturuyor. Bu uygulamada doğru malzeme, doğru uygulama ve uzmanlık büyük önem taşıyor. Yeterli yükseklikte dikilmesi gereken bu ses perdelerinin malzeme olarak, her türlü iklim şartlarına uygun olması gerekiyor. Isıya dirençli özel maddelerden üretilmiş ses perdeleri ile yapılan yalıtım uygulamalarında, akrilik cam, cam lifi, polikarbonat ve polyesterden imal edilen şeffaf bölümler de bulunuyor. Ses perdelerinin alt kısmı ise galvanize edilmiş çelikten yapılıyor. Ön kısmında trafik bariyerleri ile desteklenen ses perdeleri, gürültüyü azaltmanın yanı sıra kazalarda can kaybını da asgariye indiriyor.
Karayollarına ses duvarları yapılmalı!