Markalı konutların satışlarını muhafaza etmek yada ayakta kalabilmek için verdikleri savaşta son iki yıldır ‘yaratıcı kampanya’ yarışı da eklendi. Konutta iade modeli geliştirenlerden tutun da kira garantisi verenlere, yatırımcıya kendi ödeme sistemini belirletenden 60 aya kadar sıfır faizli ödeme seçenekleri sunanlara kadar birbirinden yaratıcı kampanyalar bulunuyor.
1. Kira ve aidat garantisi,
2. Teslimde evi geri alma garantisi,
3. Kredi taksiti ödeme güvencesi,
4. İlave teknik garanti süresi,
5. Mülk yönetimi hizmeti (Property management)
6. Kiralama ve işletme modeliyle maliyeti yarı yarıya paylaşım modeli,
7. Eşya ve otomobil hediye kampanyası,
8. Düşük peşinatlı, düşük faizli ödeme,
9. Hemen teslim, peşinat öteleme.
Türkiye’de evlenme, boşanma ve yeni eve çıkma gibi nedenlerden dolayı her yıl 1 milyona yakın yeni konut talebi doğuyor.
Geliştirilen konut projeleriyle birlikte bu talebin üzerinde de bu konut üretimi gerçekleştiriliyor. Özellikle İstanbul’da Ataşehir, Bahçeşehir, Beylikdüzü, Esenyurt gibi bölgelerde birbirinin benzeri projeler geliştiriliyor.
Bu durumda da bölgelerde benzer fiyatlı projeler arasındaki rekabet kızışıyor. Giderek yükselen metrekare fiyatları konuta olan talebi orta ve alt gelir grubunun alım gücünü zorluyor. Örneğin günümüzde 500 bin TL’lik bir konut 60 aylık vadeli krediyle alındığında faiz oranı yüzdde 1.05’ten başlıyor ve aylık taksit ödemesi de 11 bin 213 TL oluyor. Ödemeler bu kadar yüksek olunca da ihtiyaç sahiplerinin konut alımları zorlaşıyor. Hiç kimse böyle yüksek bir taksite girmek istemiyor.
İşte bu noktada yaratıcı Türk aklı devreye giriyor ve birlbirinden yaratıcı kampanyalar oluşturuluyor. 42 şirketin 43 kampanyasından elde edilen verilere göre düzenlenen kampanyalar arasında yatırımcıya kendi ödeme sistemini belirleme şansı verenlerden 60 aya kadar sıfır faizli ödeme seçenekleri sunanlara kadar birçok kampanya mevcut bulunuyor.
Konut satın alanların içinde bulunduğumuz şu dönemde en büyük korkuları yatırım yaptıkları projenin gelecekte prim yapmaması. Yüzbinlerce TL verip yatırım yapılan konutlardan elde edilen kira gelirlerinin düşük olması ve amortisman süreçlerinin giderek uzaması konut yatırımcısının yatırım iştahını da azaltıyor.
Bu kampanyalar arasında en ilginci Acarlar Şirketler Topluluğu’nun AcarBlu projesi için geliştirdiği Konutta İade Modeli (KİM) kampanyası oldu. Şirket, KİM ile yatırımcıya uygun ödeme fırsatlarının yanı sıra satın aldığı evi beş yıl sonra iade etme olanağı da sunuyor.
Bu durumu fark eden şirketler da ürettikleri projelerin gelecekte prim yapacağına dair garantiler verme yolunu tercih ediyor. Tıpkı Acarlar Şirketler Grubu’nun yaptığı gibi…
Acarlar Şirketler Topluluğu Yönetim Kurulu Başkan Vekili Erdinç Acar, KİM ile sektörde bir ilke imza attıklarını belirtiyor. Acar, AcarBlu’da müşterilerine dolar ve TL bazında bankasız, faizsiz ödeme imkanları sunmanın yanı sıra KİM ile de anapara korumalı bir modeli Türkiye ile buluşturduklarını vurguluyor.
Sektöre öncülük eden bir firma olarak ürettikleri projelere çok güvendiklerine işaret eden Acar, “Yıllar önce Acarkent’te bir yaşam sanatı oluşturduk. Mücevher projemiz AcarBlu ile şimdi çıtayı daha yükseğe taşıyoruz. Ama olur da insanlık hali evinizi beş yıl sonra iade etmek mi istediniz, paranızı geri ödeme garantisi veriyoruz” diyor.
Ev sahibi olmak isteyenler için mümkün olan tüm kolaylıkları sağlamaya çalıştıklarını belirten 216 Yapı Yönetim Kurulu Başkanı Bilent Dündar, “Peşinatı teslimde ödeme, krediyi teslimde kullanma gibi fırsatların yanı sıra ayrıca isteyen müşterilerimize 48 aya kadar şirket bünyesinde vade imkanı da bulunuyor” diyor.
Çekmeköy’deki beşinci projeleri olan 216 Koru Plus’da sadece ilk 20 daireye özel maliyetine yakın satış yapacaklarını da belirten Dündar, bu kapsamda peşin satış fiyatı 383 bin 500 TL olan 2+1 daireyi yüzde 23 indirimle 295 bin TL’ye almanın mümkün olduğunu vurguluyor.
Kampanya yarışının hız kazandığı şu dönemde tüketicilerin eskiye göre çok daha bilinçli oldukları ve fiyat şişirip sonra uygun vade vaadiyle düzenlenen kampanyalara
Tüketicilerin kendi koşullarına uygun olarak konut sahibi olmalarını sağlamak üzere kampanya dışı ödeme sistemi geliştiren şirketler de bulunuyor. Bunlardan biri de DKY İnşaat.
Şirketin YKB’si Ali Dumankava, müşterilerin kendi bütçe ve ödeme koşullarına göre ödeme planlarını diledikleri gibi oluşturabileceği yeni bir ödeme sistemi geliştirdiklerini belirtiyor.
Dumankaya, “Ekopratik Ödeme Sistemi” adını verdikleri bu sistemle satış ofislerine gelen müşterilerin istedikleri vadelerde diledikleri peşinat ve ara ödeme tutarlarıyla kendi ödeme planlarını oluşturabildiklerini söylüyor.
Cihan İnşaat Yönetim Kurulu Başkanı Ertuğrul Yavuz Pala, konut alımlannda ve düzenlenen kampanyalarda 60 ayın en çok tercih edilen vade süresi olduğuna dikkat çekiyor. Pala, “Biz 42 aya kadar bünyemizde vade yapıyoruz.
Şimdi de yüzde 60’ı 36 ay, geri kalan yüzde 40’ı 60 ayda ödenecek bir kampanya üzerinde çalışıyoruz” diyor.
Yatırımcıya özel ödeme planlan oluşturduklarını belirten Hasanoğlu İnşaat Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Haluk Hasanoğlu, Ispartakule’de inşa ettikleri projelerinin bölgedeki diğer projelere göre yüzde 20 daha uygun olduğunu, banka kredisi kullanmadan firma bünyesinde 60 ay vadeli alım fırsatı da sunduklarını söylüyor.
Hasanoğlu, ‘yüzde 10 peşinat ödeyen herkese yüzde 5 indirim’ kampanyalarını da yılsonuna kadar devam ettireceklerini belirtiyor.
İçinde bulunduğumuz dönemde yılsonuna kadar sürecek olan sonbahar kampanyalarının sayısı artmış durumda. Lensistanbul projelerinde sonbahar kampanyası başlattıklarını belirten Lens Yapı Yönetim Kurulu Üyesi Mert Kutlu, konut alıcılarına yüzde 10 peşinatla, 72 aya kadar vade farksız ödeme kolaylığı sağladıklarını söylüyor.
“Şirketlerin kendi içlerinde vadelendirme çalışmaları yapmaları iki yıllık bir durum. Şimdiye kadar parası olanlar ev aldı ama şimdi çok parası olmayan, ev sahibi olmak isteyenler alım planları yapıyorlar. Bu ortamda kimse krediye yönlendiren kampanyaya girmek istemiyor. Senetle 60 ay ödeme seçeneği tercih ediliyor. Ancak toplam maliyeti artırarak vadelere yayanlar iş yapamıyor.”
“Tüm projelerimiz için ödeme koşullarımızı tüm müşterilerimize kolaylık sağlayacak şekilde tasarlıyoruz. Şöyle ki; yüzde 25 peşinat ile başlayarak proje teslim tarihine kadar vade farkı ödemeden taksitler halinde yüzde 50’sinin tamamlanmasını, teslim sonrası kalan yüzde 50 bakiye için ise yine şirketimiz bünyesinde banka veya kefil gerekmeden-12 yıla varan vadelendirme imkanı sunuyoruz.
Yaptığımız bu çalışmalar da özellikle banka masrafı ve kefil zahmeti olmamasıyla dikkat çekiyor. Ödeme koşullarımız tüm müşterilerimize kolaylık sağlayacak şekilde tasarlandığından ve özellikle banka masrafı ve kefil zahmeti olmadığından satışlarımıza oldukça olumlu yansıyor.
Bunun yanı sıra, ödeme yaparken müşterilerimiz sıcak para olarak yüzde 50 peşinat kullandıklarından ve geri kalan yüzde 50’lik kısmını da teslim sonrası kira geliri ile karşılayabildiklerinden yatırımcıların ilgisini çekiyor.
Böyle kolaylıklar sunmamız sayesinde projelerimize yatırımcılar tarafından fazlasıyla rağbet görmekteyiz.
Projelerimizin rağbet görmesinin bir diğer sebebi de amortisman sürelerinin kısa olması. Türkiye’de gayrimenkul yatırım amortisman süresi 35-40 yıl iken Kıbrıs’ta döviz üzerinden yüksek kira getirisi sayesinde bu süre 10-12 yıla kadar kısalabiliyor.”
“Misal İstanbul projemizde, şirket bünyesinde 12 farklı ödeme planı ile misafirlerimize hizmet veriyoruz. 60 ay vade farksız ödeme seçeneğine kadar banka kredisi olmadan ‘Biz Bize’ vadelendirme seçenekleri sunuyoruz. 36 ay, 48 ay ve 60 ay olmak üzere misafirlerimizin ödeme güçlerine, peşinat miktarlarına göre ödeme seçeneklerimiz bulunuyor. Ancak ödeme seçeneklerimiz bunlarla da sınırlı kalmıyor; ödeme şablonumuzda olmayan ancak misafirlerimizin ödeme şekillerine uyan farklı varyasyonlar da üretilebiliyor.
Buradaki amaç misafirlerimiz ile ortak bir paydada buluşmak, pozitif bir bakış açısı ile yaklaşıldığında sorunları ‘Biz Bize’ çözebiliyoruz.
Türkiye’nin en büyük kentsel dönüşüm projesini üretiyor olmamız zaten ilgi odağı olarak projemize talepleri yöneltiyor. Satınalma noktasına gelen müşterilerimizin banka kredisi oranlarının son dönemde hareketli olmasından etkilenmemesi adına, 60 ay şirket bünyesinde vadelendirme yapan İstanbul’daki üç projeden biri olan Misal İstanbul, pozitif yaklaşımları ile talep görmeye devam ediyor.
Banka kredisi faiz oranlarının ekonomimizi etkilememesi adına biz Süleyman Ekşi inşaat olarak üzerimize düşeni yapıyoruz, üretmeye de yatırım yapmaya da devam ediyoruz.”
“Yaptığımız kampanyalar aslında bizler için birer iletişim aracı. Bu kampanyalarımız satış hareketini olumlu yönde tetikliyor. Düzenlediğimiz kampanyalarımızın müşteri açısından çekim unsuru olduğunu rahatça söyleyebilirim.
Çünkü insanlar döviz kurunun stabil olduğu, konut kredisi faiz oranlarının düşük olduğu dönemlerde kampanya aramıyorlar. Ancak döviz kurunun dalgalanması ve konut kredisi faiz oranlarının yükselmesi bu kampanyaları yapmamızı sağlıyor.
Şu anda alıcı talepli bir piyasa içindeyiz. Alıcının talepleri piyasada belirleyici unsur oluyor. Bu süreçte peşin atımlara yüzde 30’luk indirim yapıyoruz. Satışlarımızı 2017 yılının başından itibaren dolardan TL’ye çevirmiş durumdayız.
Bu durum müşteriyi mutlu ediyor. Biz de Türk müşterinin döviz riski almasını istemiyoruz. Ancak yabancı müşteriler dövizle alım yapıyorlar. Yaptığımız bu çalışmalar konut ya da ofis projelerimizle ilgilenen kişilerin karar verme süreçlerini hızlandırıyor.
Kemerburgaz’da bulunan Kemerlife XXIII ve Real Life projelerimizde standart bir kampanya yerine kişiye özel ödeme seçenekleri sunuyoruz. Bunun yanı sıra standart olarak da yüzde 20 peşin kalanı 120 aya kadar kredi ya da yüzde 50 peşin kalanı bitişe kadar taksitlendiriyoruz.”
Levent Gökmen Demirciler-Ekonomist
Markalı konutlar satışta yaratıcı kampanya yarışında