The Information tarafından sağlanan verilere göre, Metaverse projelerinde sunulan sanal arazilerin parsel başına ortalama fiyatı 2022 yılı ilk yarısında %66’dan fazla değer kaybetti. Öte yandan 6 büyük Metaverse platformunda gayrimenkullerin aylık işlem hacimlerinin düştüğü de belirtiyor. The Information’un verileri son 6 ayda işlem hacimlerinin %90 oranında düştüğünü gözler önüne seriyor.
İnternetten sonra dijital dünyanın en önemli buluşu olarak nitelendirilen Metaverse, artan kullanıcı sayısı ile birlikte gelişimini sürdürmeye devam ediyor. Meta ve Universe kelimelerinin birleşimi sonucu ortaya çıkan ve “Öteki Evren” anlamını taşıyan kavram, sanal evrenler paradigması oluşturmayı amaçlıyor. Öte yandan teknolojik altyapı yatırımları, Metaverse evrenlerinin sanal para birimlerinin listelenmesi, NFT parçalarının Metaverse evrenlerinde satışa sunulması ve artan kullanıcı sayısı Metaverse ekonomisinin gelişimine katkı sağlıyor. Metaverse’teki ilk iletişim ajansı olma unvanına sahip; dijital pazarlama, pazarlama, marka danışmanlığı ve içerik üretimi ajansı Ajans Dijital Kalem, Metaverse ekonomisinin geleceği ve büyüklüğü ile ilgili detaylar sundu.
ABD merkezli Citigroup tarafından yayınlanan “Metaverse ve Para, Geleceğin Şifresini Çözme” başlıklı 184 sayfalık raporda Metaverse ekonomisinin 2030 yılına kadar 8 ila 13 trilyon dolar seviyesine yükseleceği ve yaklaşık olarak 5 milyar aktif kullanıcının Metaverse evrenlerinde yer alacağı belirtiliyor. Ayrıca raporda Metaverse dünyasının oyun oynamanın ötesine geçeceği; sanat, medya, reklam, ticaret ve sağlık gibi alanları da kapsayacağı ifade ediliyor.
Technavio tarafından Ağustos 2022’de yayınlanan bir diğer rapora göre ise Metaverse ekonomisinin 2026 yılına kadar 50.37 milyar dolar piyasa değerine ulaşacağı öngörülüyor. “Bileşen ve Coğrafyaya Göre Finansta Metaverse Pazarı – Öngörü ve Analiz 2022-2026” adlı raporda Metaverse kavramının çeşitli coğrafi bölgeler üzerindeki etkisi, donanım ve yazılım olmak üzere iki farklı perspektiften incelendi. Metaverse sektörünün bu yıl içerisinde öngörülen büyüme oranı ise % 20.11 oldu.
Birçok kullanıcı tarafından önemli bir yatırım fırsatı olarak değerlendirilen Metaverse; Facebook, McDonalds, Disney ve Gucci gibi önemli markaların yatırımlarıyla birlikte ekonomik anlamda büyük bir ivme yakaladı. Günümüz Metaverse ekonomisi 21 milyar dolar seviyesinin üzerine çıkarken, uzmanlar önümüzdeki iki yıl içerisinde toplam değerlemenin 800 milyar dolara ulaşabileceğini belirtiyor.
Ajans Dijital Kalem Başkanı Kağan Demirgil yaptığı açıklamada: “İnternetten sonra dijital dünyanın en önemli buluşu olarak nitelendirilen ve Web 3.0 ile birlikte daha özgür bir internet ortamı vadeden Metaverse, kısa sürede hatırı sayılır derecede gelişim göstermeyi başardı. Ancak son raporlar 6 büyük platformda işlem hacimlerinin düştüğünü ve parsellerin değer kaybettiğini gözler önüne seriyor. Facebook’un ABD ve Kanada’da beta sürümünü yayınladığı Horizon World ile birlikte Metaverse ekonomisinin yeniden bir ivme kazanacağını düşünüyoruz. Öte yandan Metaverse evrenindeki ilk iletişim ajansı olarak gelişen Metaverse ekonomisinin iletişim sektöründe köklü değişiklikleri beraberinde getireceğini söyleyebiliriz. Özellikle pazarlama ve IT ekiplerinin dirsek teması artacak ve bu iki farklı disiplin gelecekte süper ikili olacak. Önümüzdeki yıllar içerisinde Metaverse ekonomisinin yüksek piyasa değerlerine ulaşacağı mutlak bir gerçek” ifadelerini kullandı.
İnşaat sektöründe kusursuz fırtına etkisi