PAB Mimarlık, kaliteli eğitim için gerekli olan niteliklerden birinin iyi bir mimari yapı olduğunu söylüyor. PAB Mimarlık konuda uzmanlaşmak için eğitimci ve sosyal bilimci uzmanlarla işbirliği içinde mekan ve öğrenim ilişkisi üzerine araştırmalar yapıyor. PAB Mimarlık kurucu ortakları Pınar Gökbayrak, Ali Eray ve Burçin Yıldırım, ilk ve orta öğrenimde erken kayıt döneminin başladığı şu günlerde velilerin okul seçiminde yapısal ve mekansal unsurları da göz önünde bulundurması için uyarıyor.
Okul yapılarının kent içerisinde, günlük hayatın bir parçası olacak şekilde kurgulanması gerektiğine dikkat çeken ortaklar, öğrencilerin okul yapılarıyla duygusal bir bağ kurabilmesi ve aidiyet duygusu kazanmalarının çok önemli olduğuna vurgu yapıyor. Öğrenimin sınıf dışında alternatif alanlarda da gerçekleşmesi gerektiğini savunan PAB, okulun doğa ile iç içe, öğrencilerin sporla bütünleşik bir şekilde eğitilmesini hedefliyor.
Okul yapılarında kat adedinin, yaş gruplarına göre belirlenmesini ve ortak sosyal alanların yaratılarak öğrencilerin deneyim alanlarının artırılması gerektiğini söyleyen PAB Mimarlık, eğitim yapılarında kapalı alanın kişi başı 10 metrekare, açık alanın ise 7-10 metrekare arasında, dersliklerde ise kişi başı minimum 1,5 metrekare, optimum 2 metrekare, ideal olarak 2,5 metrekare olmasını öneriyor. ‘‘Fakat Türkiye’de Milli eğitim Bakanlığı istatistiklerine göre derslik alanları kişi başı ortalama 1,2 metrekare.’’ diye ekliyor ortaklar.
PAB Mimarlık, öğrenme mekanlarının, eğitim ve öğretimi desteklemesi için eğitim ve tasarım alanında uzman farklı grupların bir araya gelerek oluşturduğu, Londra merkezli First Education Alliance’ın Türkiye ve yakın coğrafyadaki temsilcisi ve ortağı. PAB Mimarlık, eğitim yapılarının fonksiyonlara göre bloklanarak, kümelenebilir birimler ile koridor mesafesini azaltarak sirkülasyon alanlarının daha etkin kullanılması sağlanabilir olduğunu söylüyor. Ayrıca PAB Mimarlık, öğretmen kürsüsü yerine, öğrencinin merkezde olacağı bir dekorasyonun gerekliliğini vurguluyor.
PAB Mimarlık oluşturduğu eğitim mekanlarda, renk öğesinin konsantrasyonu arttırabileceğini vurguluyor. Ayrıca duyuların da algıda etkiyi arttırdığına dikkat çeken PAB, Gökçeada Lise Kampüsü’nde gerçekleştirdiği şeffaf katmanların olumlu etkilerini örnek veriyor. PAB, şeffaf katmanlarla öğrenciler arasındaki etkileşimin arttığına da açıklıyor. Ayrıca PAB Mimarlık, devingen eğitim modellerinin esnek, öğrenciyi merkeze koyan ve öğrenci katılımını esas alan yöntemlerle mümkün kılınabileceğini de sözlerine ekliyor.
PAB Mimarlık, okul seçiminde önemli yapısal noktaları paylaştı