İstanbul
  • Adana
  • Adıyaman
  • Afyonkarahisar
  • Ağrı
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Çorum
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Gümüşhane
  • Hakkâri
  • Hatay
  • Isparta
  • Mersin
  • istanbul
  • izmir
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kırklareli
  • Kırşehir
  • Kocaeli
  • Konya
  • Kütahya
  • Malatya
  • Manisa
  • Kahramanmaraş
  • Mardin
  • Muğla
  • Muş
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Şanlıurfa
  • Uşak
  • Van
  • Yozgat
  • Zonguldak
  • Aksaray
  • Bayburt
  • Karaman
  • Kırıkkale
  • Batman
  • Şırnak
  • Bartın
  • Ardahan
  • Iğdır
  • Yalova
  • Karabük
  • Kilis
  • Osmaniye
  • Düzce
a

Pasifik Eurasia Çin’e uzanıyor

Pasifik Eurasia tüm doğu coğrafyasında demiryolu hizmeti vermeye başladı. Fatih Erdoğan, kapıdan kapıya teslim modeliyle çok iddialı olduklarını söylüyor.

Pasifik Eurasia, Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları’nın (TCDD) resmi operatörü. Kazakistan, Gürcistan, Azerbaycan, Çin, Rusya, Avusturya demiryolları ile de anlaşmaları ve ortaklıkları bulunuyor. Tüm doğu coğrafyasında demiryolu taşımacılığı hizmeti veriyor. Asya, Orta Asya, Avrupa ve Rusya şirketin genel olarak hizmet verdiği coğrafyalar arasında yer alıyor. Bakü-Tiflis-Kars (BTK) demiryolu taşımalarının yüzde 90’ını gerçekleştiren Pasifik Eurasia bugün Çin’den Sibirya’ya kadar çok geniş bir coğrafyada her geçen gün yeni güzergahlar ekleyerek taşımacılık yapıyor. Firmanın Yönetim Kurulu Başkanı Fatih Erdoğan, çeşitli nedenlerle tıkanan pazarlara demiryolları ile gireceklerini vurguladı.

Firmanın sektöre girmesiyle iki sene içinde BTK taşıma hacmini dört katına çıkardıklarını söyleyen Erdoğan, “Türkiye’den Rusya, Çin, Özbekistan, Türkmenistan, Afganistan, Kırgızistan, Tacikistan demiryolu taşımacılık hatlarını yaptığımız anlaşmalar ve yatırımlarla sıfırdan başlattık. Çin’den Sibirya’ya kadar çok geniş bir coğrafyada her geçen gün yeni güzergahlar ekleyerek taşımacılık hizmeti yapabiliyoruz. Afganistan pazarına karayolu taşımacılığı ile girmek çok zor ama trenle kolay. Rusya’nın iç bölgeleri, Çin’in okyanustan uzakta olan gelişmekte olan iç pazarları, Moğolistan gündemde olan güzergahlar” dedi.

Fatih Erdoğan’la Pasifik Eurasia’nın hedeflerini konuştuk…

Pasifik Eurasia neler yapıyor?

Şirketimiz, Asya ve Avrupa arasındaki transit taşımalar ile uluslararası ticareti zenginleştirmek, lojistik alternatiflerini ve zincirlerini geliştirmek, küçük, orta ve büyük işletmelere lojistik konusunda seçenek sunmak amacıyla 2019’da kuruldu. Şu an Orta Asya ülkelerinin tamamına demiryolu üzerinden uygun lojistik maliyetlerle hizmet veriyoruz.

Geliştirdiğimiz kapıdan kapıya teslim modelimizle taşımalarda hem maliyet avantajı hem de uygun transit süreler sağlayarak ülkemiz ihracat/ ithalatçılarına ekstra katkı sağlayacak yeni pazarlara erişim sağlıyoruz. Bu modelde ürün fabrikadan, depodan alınıp gene alıcının istediği adrese bırakılıyor. Tüm lojistik faaliyetlerimizin omurgasında demiryolu var. Demiryolu taşımacılığına entegre karayolu, denizyolu, havayolu modlarını da kullanıyoruz. TCDD ile resmi operatörlük işbirliğimiz var. Kazakistan, Gürcistan, Azerbaycan, Çin, Rusya, Avusturya demiryolları ile de anlaşmalarımız, ortaklıklarımız var.

Avrupa’dan Asya’ya yük taşımacılığı yapma yetkiniz var mı?

Tabii taşıma yetkilerinin hepsine sahibiz. Fiat sınırlamamız yok, hatta Orta Asya’da başka ülkelerin kendi iç taşımacılığında bile operasyonlarımız var. Çin’den alıp Özbekistan’a, Kazakistan’dan alıp Afganistan’a götürüyoruz. Tüm doğu coğrafyasında demiryolu taşımacılığı hizmeti veriyoruz. Bölge ülkeleri ile yaptığımız anlaşmalarla, işbirliğine, organizasyona dayalı bir inovasyon gerçekleştirdik.

Lojistik devi oluyor

Biz bir aile şirketler grubuyuz. Pasifik Grubu olarak gayrimenkul, inşaat, lojistik, uluslararası ticaret, imalat sanayi ve teknoloji/bilişim sektörlerinde kendi öz sermayemizle sekiz şirketle yer alıyoruz. Pasifik Eurasia, lojistik sektöründe uzmanlaşan bir şirket. Satış, pazarlama, lojistik operasyon, finans ve iş geliştirme birimleri olarak yapımızı 60 kişilik profesyonel kadromuzla sürdürüyoruz. Çeşitli coğrafyalarına yayılmış bir ofis ağımız var.

Kaç ülkeyle işbirliğiniz var?

Hizmet verdiğimiz coğrafyaları Asya, Orta Asya, Avrupa ve Rusya olarak dörde ayırabiliriz. Orta Asya’da Gürcistan, Azerbaycan, Kazakistan, Özbekistan, Türkmenistan, Kırgızistan, Tacikistan’a, Asya’da direkt olarak Çin’e, Avrupa hattında ağırlıklı olarak Batı Avrupa ülkelerine ve Rusya’da ayrım olmaksızın 30’dan fazla destinasyona işbirliğiyle hizmet sunuyoruz. Pasifik Eurasia, TCDD resmi operatörü, Gürcistan Demiryolları MS Agency Türkiye resmi partneri.

Kazakistan Demiryolları KTZ Express’in Türkiye resmi acentesi, Azerbaycan Demiryolları ADY Konteyner ve ADY Express’in Türkiye resmi acentesi, Çin XİAN Dry Port işletmesinin Türkiye Temsilcisi, Rusya Federasyonu Demiryolları RZHD Logistics’in Türkiye resmi partneridir. Avrupa operasyonlarımız ise Avusturya Demiryolları iştiraki Rail Cargo ile yürütülüyor.

Kısa, orta ve uzun vadeli hedefleriniz neler?

En temel hedefimiz, Asya ve Avrupa arasındaki Doğu-Batı ve daha sonrasında Kuzey-Güney yönlü taşımacılıkta Türkiye’yi transit merkezi haline getirmek. Demiryolunun ihracattaki payını ve deniz taşımacılığı ile entegre hat savımızı artırmayı planlıyoruz. Mersin ve Samsun üzerinden demiryolu ile entegre yeni hatlar açacağız.
Uluslararası kapıdan kapıya teslim modelimizi yaygınlaştırmak istiyoruz. Lojistik faaliyetlerde zincirin tüm halkalarına hâkim olmak gerekir.

Uluslararası terminal servis hizmetleri vermeye başlayacağız. İskenderun, Mersin, Van, Kars, Kocaeli operasyon ve lojistik merkezlerimiz var. Hedef pazarlarımız Irak, Özbekistan, Türkmenistan, Azerbaycan, Kırgızistan, Çekya, Rusya’da terminal merkezi kurma çalışmalarımız devam ediyor. Rusya, Azerbaycan hatlarımızda soğuk zinciri bozmadan Türkiye’den sebze meyve ihracatına başladık, bunu Çin hattında da başarmak ve beyaz et ihraç edebilir hale gelmek istiyoruz. Türkiye ve Rusya arasında 40 milyon tonun üzerinde taşımacılık var. Bunun yüzde 80’i deniz, yüzde 20’si kara yoluyla.

Rusya Demiryolları Lojistik şirketiyle yaptığımız anlaşma ile bölge ülkelerinde ve Türkiye’de özellikle küçük ve orta ölçekli işletmeleri Rusya’nın her bölgesine ulaştırmayı hedefliyoruz.

Demir İpek Yolu’nun Çin ile AB arasındaki ticaret hacmine ve Türkiye’ye katkısı ne oldu ve ne olacak?

2020’de Avrupa Birliği (AB) ülkelerinin ana ticaret partneri, ithalattaki yüzde 5.6 ve ihracattaki yüzde 2.2’lik artış ile Çin oldu. Çin ile AB arasındaki ithalat ve ihracatın toplam değeri geçen yıl 709 milyar dolardı. Önceki yıllarda 600 milyar dolarlarda seyreden ticaret, demiryolunun da etkisiyle her yıl artıyor. Çin, Avrupa’ya uzanan yeni koridorlar geliştirmek istiyor. Kuzey Koridor’u yıllardır faaliyette olan ana hat; yıllık ortalama 5 bin blok tren taşıma hacmi var. Bazen koridorda sıkışmalar yaşanıyor.

Orta Koridor’daki Demir İpek Yolu Hattı’nın efektif hale gelmesiyle taşımaların artacağını öngörüyoruz. Marmaray’ın açılması ile Demir İpek Yolu ve orta hat ciddi bir alternatif haline geldi. Kalbinde Türkiye’nin olduğu Orta Koridor yeni kurulmuş olsa da gelecekte çok daha şanslı olacak. Çünkü Çin’den Avrupa’ya en kısa rota. Çin’den elektronik eşya yüküyle getirdiğimiz ilk blok tren Ankara’da 2019 Kasım’da karşılanmıştı. O tarihten bu yana 15 blok tren taşıması daha gerçekleştirdik.

BTK hattının demiryollarından taşınan yük miktarına etkisi ne oldu?

Türkiye açısından mevcut resmi tamamen değiştirdi. Bu hat demiryolu taşımacılığında pazara çıkış noktamız. Gürcistan, Azerbaycan üzerinden Orta Asya, Uzak Doğu, Kuzey Asya pazarlarına demiryolu ile erişiyoruz. Bu bölgelerde demiryolu altyapısı çok yaygın ve güçlü olduğu için zorlu coğrafyalarda uç noktalara ulaşılabiliyor. Bu potansiyeli gördüğümüz için buraya ağırlık verdik, ilk çeyrekte geçen yıla göre iki kat daha fazla taşıma gerçekleştirdik.

2019’a göre ise dört kat artış sağladık. Ülkemiz ihracatçılarını Orta Asya, Rusya ve Asya’daki pazarlara BTK demiryolu ile daha hızlı ulaştırarak bu oranı daha da artırmayı hedefliyoruz.

Avrupa ile Çin arasında bugüne kadar hangi seferler yapıldı?

BTK hattı üzerinde Çin ile Avrupa arasındaki seferleri 2019 sonunda başlattık. Çoğunlukla Çin’den Avrupa’ya yarı ya da tam mamul elektronik ürünler taşınıyor. Bin metre uzunluğundaki bu trenlerde 40-50 tırın taşıyabileceği miktar taşınabiliyor. Çin-Türkiye-Avrupa parkurunda bugüne kadar 15 yük treni BTK ve Marmaray’dan geçerek, 11 bin 500 kilometrelik parkuru ortalama 18 günde tamamladı. Avrupa ile Çin arasındaki demiryolu taşımasının büyük bir kısmı halen Kuzey Koridorunda gerçekleşiyor. Ancak yapılan ve yapılacak yatırımlar, makul navlunlar ve kısa taşıma süreleri ile Orta Koridoru kısa süre içerisinde farklı bir noktaya taşıyacağımıza inanıyorum.

Genel beklenti Orta Koridorun Kuzey’in taşımalarının yüzde 30’una ulaşacağı yönünde; bu da geçen yılın rakamlarına göre yılda 1500 blok tren, yani 75 bin konteyner demek. Ülkeler arasında yapmış olduğumuz anlaşmalarla ve blok tren organize etme becerimizle BTK hattı üzerinde birçok ülke olmasına rağmen, gönderici sadece bizle muhatap olarak malını Çin’e gönderebilir ve mal getirebilir.

“Çin hattında soğuk zincir talebi var”

Rusya, Azerbaycan hatlarında soğuk zincire uygun meyve sebze taşımacılığına başladık. Çin hattında da soğuk zincir talebi var. Bunun için altyapı çalışmaları yapıyoruz. Yem hammaddesi ve tahıl ithalatçılarından gelen taleplerle Sibirya hattımızı da açtık. Buradan gelen kaliteli tahılı işleyip yine bizim lojistik operasyonumuzla Orta Asya’ya ihraç eden müşterilerimiz var. Kaliteli hammadde genelde Sibirya, Urallar, Kazakistan, Urumçi, Afganistan gibi bakir, zor ulaşılan bölgelerde. Buralara demiryolu ile ulaşmak kolay ve verimli. Bir üreticimiz için Rusya’nın batısından Magnitogorsk şehrinden rulo çelik sac getiriyoruz. İskenderun’da sanayicimiz bu hammaddeyi işliyor, yine bizim üzerimizden demiryolu ile son ürün olarak Orta Asya pazarına gönderiyor.

“Trenlerimiz 2-3 haftada bir Çin’e yola çıkıyor”

Türkiye’den Çin’e ihracat trenleri ile taşımaları, Orta Koridor’da Çin-Avrupa taşımalarını başlatmamızdan tam bir yıl sonra, 2020 sonunda başlatabildik. İhracat taşımalarımızı Çin’in teşvik programına aldırma çalışmalarımız bir yıl sürdü. Aralık 2020’den bugüne Türkiye’den direk Çin’e altı blok ihracat treni uğurladık. Beyaz eşya ve boraks ihraç edildi. Çin’e ihracat trenlerimiz artık rutin bir hal aldı, 2-3 haftada bir yola çıkıyorlar. Talep her geçen gün artıyor. Demiryoluna talebin artması bu alana ülke olarak yapılması gereken yatırımların ne kadar önemli olduğunu gösteriyor.

Hülya Genç-Para

YORUMLAR

s

En az 10 karakter gerekli

Sıradaki haber:

Kirala işlet, devret tablosu bayağı kabarık!

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez kullanıyoruz. Sitemizi kullanmaya devam ederek bunu kabul etmiş olursunuz.