İstanbul
  • Adana
  • Adıyaman
  • Afyonkarahisar
  • Ağrı
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Çorum
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Gümüşhane
  • Hakkâri
  • Hatay
  • Isparta
  • Mersin
  • istanbul
  • izmir
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kırklareli
  • Kırşehir
  • Kocaeli
  • Konya
  • Kütahya
  • Malatya
  • Manisa
  • Kahramanmaraş
  • Mardin
  • Muğla
  • Muş
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Şanlıurfa
  • Uşak
  • Van
  • Yozgat
  • Zonguldak
  • Aksaray
  • Bayburt
  • Karaman
  • Kırıkkale
  • Batman
  • Şırnak
  • Bartın
  • Ardahan
  • Iğdır
  • Yalova
  • Karabük
  • Kilis
  • Osmaniye
  • Düzce
a

Yeni Otopark Yönetmeliği 31 Mart’ta yürürlüğe giriyor

Kalabalık kentlerin otopark sorununu çözmeye yönelik Yeni Otopark Yönetmeliği 31 Mart 2021 tarihinde yürürlüğe giriyor.

Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’nca son haline getirilen ve kalabalık kentlerin otopark sorununu çözmeye yönelik Yeni Otopark Yönetmeliği 31 Mart 2021 tarihinde yürürlüğe giriyor. Binalara daire büyüklüğüne göre otopark yapma zorunluluğu getiren yönetmeliği değerlendiren Altensis Kurucu Ortağı Dr. Emre Ilıcalı, yönetmeliğin bisiklet kullanımını teşvik etmek, elektrikli araçlara altyapı hazırlamak gibi kentlerin çevreciliği açısından önemli maddeler içerdiğini söyledi. Dr. Ilıcalı bununla birlikte yeni otoparklarla enerji tüketiminin artmaması için bazı noktalara dikkat edilmesi uyarısında da bulundu.

Binalara daire büyüklüğüne göre otopark yapma zorunluluğu getiren yönetmeliği değerlendiren Altensis Kurucu Ortağı Dr. Emre Ilıcalı, yönetmeliğin bisiklet kullanımını teşvik etmek, elektrikli araçlarla altyapı hazırlamak gibi kentlerin çevreciliği açısından önemli maddeler içerdiğini söyledi. Dr. Ilıcalı bununla birlikte yeni otoparklarla enerji tüketiminin artmaması için bazı noktalara dikkat edilmesi uyarısında da bulundu.

Daire büyüklüğüne göre

Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’nın daha önce birkaç kez ertelenen yönetmelikte son itirazları göz önüne alınarak revize ettiği otopark yönetmeliğinde geri sayım başladı. Yönetmelikte daha önce daire başına getirilen otopark zorunluluğu, sektörün kentsel dönüşüm sürecinde sorun çıkaracağı itirazları üzerine, daire büyüklüğüne göre yeniden düzenlendi. Ayrıca eski taslakta otoparkların bodrum katında yapılmasına ilişkin düzenleme, kendi parselinde bu ihtiyacı karşılayamayacak binalar için en fazla 1.000 metre yürüme mesafesinde otopark yapılabileceği şeklinde yenilendi.

Yeni otopark yönetmeliğini değerlendiren Altensis Kurucu Ortağı Dr. Emre Ilıcalı kentlerin otopark sorununu çözme konusunda iyi niyetli bir düzenleme olan yönetmeliğin önemli çevreci adımlar attığını söyledi. Ancak yönetmeliğin enerji sarfiyatını artırmaması için bazı unsurlara da dikkat edilmesi uyarısında bulunan Dr. Emre Ilıcalı, otoparkları planlarken mutlaka toplu ulaşıma entegre edilmesi gerektiğini açıkladı.

Dr. Emre Ilıcalı uyarı ve önlemlerini şu sözlerle özetledi:

Farklı kullanımlara geçmek zorunlu

“Ulaşım ve parklanma sorunu, daha az veya daha çok otopark adedi sunularak değil, önceden planlanarak toplu ulaşımla entegre bir biçimde sayıların belirlenmesiyle çözülebilir. Araçların kent merkezlerine girişlerini sınırlamak amacıyla, toplu taşıma istasyonlarına en fazla 500 metre mesafede tesis edilecek Park Et-Devam Et Otoparkları, bireysel araç kullanımını toplu taşıma sistemleriyle entegre edip, şehir merkezlerinde görülecek ulaşım yoğunluklarına bir çözüm getirecektir.”

“Açık otoparklar güneş panelleri ile kapatılabilir”

Açık otoparklar konusuna da değinen Dr. Emre Ilıcalı, açık otopark alanlarının yaz aylarında Isı Adası etkisi oluşturarak, soğutma amaçlı enerji tüketimini yükselttiğini, şiddetli yağışlarda da geçirimsiz kaplamaları nedeniyle yağmur şebekesinin yükünü arttırdığını hatırlattı. Dr. Ilıcalı, “Bu sebeple, açık otopark alanlarının azaltılması, bu alanlarda açık renkli ve geçirgen zemin kaplamalarının kullanılması veya bu alanların açık renkli çatılar veya güneş panellerle kapatılması önerilmektedir” dedi.

Bisiklet kullanımı ilk kez mevzuata girdi

Yeni yönetmelikle birlikte düşük karbon emisyonla alternatif ulaşım aracı olan bisikletlerin mevzuata girdiğini de belirten Dr.Emre Ilıcalı, “Yönetmelikte bütün otopark türlerinde yüzde 1 kadar ilave bir alanın bisikletler için ayrılması belirtilirken, yaya alanları, bisiklet yolları ve kaldırımların otopark olarak düzenlenemeyeceği hükme bağlanmıştır. Kentsel dönüşüm kapsamındaki projelerde otoparklarda yapılacak bisiklet park yerleri, toplumda farkındalığı arttıracak, belediyeleri bisiklet yolları yapılması yönünde itici bir güç olacaktır” diye konuştu.

Elektrikli araç altyapı zorunluluğu arttırıldı

Yeni yönetmeliğin önemli konularından birisi de asgari zorunlu otopark adedi 20’den fazla olan yeni yapılacak binalarda 1 Ocak 2023 tarihine kadar en az yüzde 2 oranında, bu tarihten sonra ise yüzde 5 oranında elektrikli araç park yeri düzenleme şartı getirilmesidir.

Ayrıca AVM ve bölge otoparklarında elektrikli araç şarj istasyonu zorunluluğu arttırılarak, 1 Ocak 2023 tarihine kadar yüzde 5, bu tarihten itibaren yüzde 10’a çıkarılacak şekilde güncellendi. Elektrikli araçların büyükşehirlerdeki ulaşımdan kaynaklı çevre kirliliğine çözüm sunduğunu belirten Dr. Emre Ilıcalı, “Tüm dünyada 2025 yılında satılan araçların yüzde 30’unun elektrikli olacağı öngörülmektedir. Türkiye de bu trendi mutlaka yakalamak durumundadır” diye konuştu.

YORUMLAR

s

En az 10 karakter gerekli

Sıradaki haber:

2021’in en güncel metrobüs sefer saatleri

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez kullanıyoruz. Sitemizi kullanmaya devam ederek bunu kabul etmiş olursunuz.