CHP Niğde Milletvekili Ömer Fethi Gürer, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından önceki yıllarda hayata geçirilen ancak uzun süredir harcama yapılmayan projeleri, soru önergesiyle TBMM gündemine taşıdı.
Gürer’in önergesini yanıtlayan Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, Kalkınma Bakanlığı’nın genelgesiyle acil ihtiyaçlara yönelik projelere öncelik verildiğini belirterek, bu kapsamda bazı projelerin önceliklerinin değiştiğini bildirdi.
Cumhuriyet Halk Partisi (CHP) Niğde Milletvekili Ömer Fethi Gürer, önergesinde, 2018 yılı yatırım programında yer alan ancak harcama yapılmayan projelerden bazılarını sıraladı.
CHP’li vekil Ömer Fethi Gürer, “Gebze-S. Gökçen-Yavuz Sultan Selim Köprüsü-3 üncü Havalimanı-Halkalı YHT Hattı, Diyarbakır-Mazıdağı (Mardin)Demiryolu İltisak Hattı, Ankara Yol Mekanik Atölye Modernizasyonu, İzmir Limanı İkinci Konteyner Molü Yapımı ve Yaklaşım Kanalının Taranması, Ödemiş Kiraz HT Demiryolu, Aksaray-Ulukışla Demiryolu, Bergama Soma Demiryolu, Test ve Ölçüm Treni, MustafaYavuz-Çobanbey Varyantı, Nusaybin-Cizre-Silopi-Habur Demiryolu ve Habur Lojistik Merkezi, Afyon-Konya (E-S-T-A), Suveren-Gözertepe-Genç Yeni Demiryolu (DAP), Nemrut Körfez Bağlantısı, Aliağa-Çandarlı-Bergama Limanı Demiryolu Yapımı ve Çandarlı Limanı Bağlantısı ve Selçuk-Ortaklar Yeni Demiryolu ve İkinci Hat Yapımı Projeleri için harcama yapılmamasının nedenleri nelerdir?” şeklinde soru yöneltti.
CHP Milletvekili Gürer ayrıca, “ 2018 yılı Yatırım programında Halkalı-Kapıkule Çift Hatlı Demiryolu Projesinin Çerkezköy- Kapıkule kısmı için AB Katılım öncesi Mali Yardım Aracı (İPA) kapsamında 250.000 bin TL ödenek ayrılmış ancak İPA Fonundan harcama yapılmamasının nedenleri nelerdir? Proje hangi aşamadadır?” şeklindeki soruya da yanıt istedi.
Önergeyi yanıtlayan Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, Kalkınma Bakanlığı’nın 05.10.2017 tarihli ve 30201 sayılı genelgesine vurgu yaptı. Bakan Karaismailoğlu, genelgede;
“Proje bazında ödenek teklif ve tahsislerinde; devam eden öncelikli projelerden en kısa sürede tamamlanabilecek olanlara, yeni proje tekliflerinde ise azami oranda seçici olunarak, nitelikli yapılabilirlik etütlerine dayandırılmak kaydıyla ekonomik büyümeye ve sosyal gelişmeye katkısı en fazla ve acil hizmet ihtiyacını karşılayabilecek yatırımlara öncelik verilecektir. Mevcut kamu sabit sermaye stokundan azami kapasitede yararlanılması için gerekli bakım ve onaranlara önem verilecek, vatandaşlarımızın acil ihtiyaçlarına ve ekonomide katma değer artışına doğrudan hizmet etmeyen projeler teklif edilmeyecektir.” denildiğini belirtti.
Karaismailoğlu, “Sözkonusu genelgeye istinaden 2018 yılında TCDD İşletmesi Genel Müdürlüğü tarafından yürütülen projelerde ihtiyaca göre öncelik belirlenmiştir” açıklamasında bulundu.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu ayrıca “Halkalı-Kapıkule Hızlı Tren hattı Çerkezköy-Kapıkule kısmı için AB Katılım Öncesi Mali Yardım Aracı (IPA) fonlarından 275 Milyon avro hibe alınmış olup; 30.04.2019 tarihinde yükleniciye yer teslimi yapılmıştır. Projenin finansal ilerlemesi yaklaşık yüzde 16 olup IPA fonlarıyla yapılan sözleşmeye uygun olarak belirlenen dilimlerde harcanmaktadır” diye konuştu.
Önerge sahibi CHP Milletvekili Ömer Fethi Gürer ise çok sayıda projenin 2018 yılı bütçesinde yer almasına rağmen, bu projelerin öncelikli projeler kapsamından çıkarılmış olmasını ‘plansızlık’ ve ‘öngörüsüzlük’ olarak değerlendirdi.
Gürer, projeler için harcanan emek ve giderlerin kamu kaynaklarının boşa harcanması olduğuna dikkat çekerek plansız, öngörüsüz ve kapsamlı bir çalışma dahilinde ele alınmayan yüzlerce projenin ne yazık ki uygulanmadan sonlandığını belirtti.
CHP Milletvekili Ömer Fethi Gürer, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın öncelikli projeler kapsamının dışına aldığı bazı projelerin arasında lojistik merkezlerinin bulunduğuna da dikkat çekerek,
“2018 yılı bütçesinde yer almasına rağmen, öncelik kapsamından çıkarılan lojistik merkezleri projeleri var. Oysa Niğde’ye 2013 yılında yapılacağı açıklanan ve bu konuda kamulaştırma çalışmaları da tamamlanan lojistik merkeziyle ilgili şu ana kadar tek bir çivi dahi çakılmadı. Lojistik merkezi Niğde’nin en önemli ihtiyaçlarından biridir. Proje ile ilgili birden çok açıklama yapılıp devam ettiği söylense de sonuçta proje başladığı noktada kalmıştır” dedi.
Rayhaber.com
Yeni ulaştırma bakanı öncelikleri değiştirdi