İstanbul 10°
  • Adana
  • Adıyaman
  • Afyonkarahisar
  • Ağrı
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Çorum
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Gümüşhane
  • Hakkâri
  • Hatay
  • Isparta
  • Mersin
  • istanbul
  • izmir
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kırklareli
  • Kırşehir
  • Kocaeli
  • Konya
  • Kütahya
  • Malatya
  • Manisa
  • Kahramanmaraş
  • Mardin
  • Muğla
  • Muş
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Şanlıurfa
  • Uşak
  • Van
  • Yozgat
  • Zonguldak
  • Aksaray
  • Bayburt
  • Karaman
  • Kırıkkale
  • Batman
  • Şırnak
  • Bartın
  • Ardahan
  • Iğdır
  • Yalova
  • Karabük
  • Kilis
  • Osmaniye
  • Düzce
a

Yeşil Yol Projesi İstanbul’a kuşak olacak

Nef İcra Kurulu Başkanı Erden Timur ve Kentsel Strateji Kurucusu A. Faruk Göksu tarafından hayata geçirilen Vizyon Atölyesi’nde, 17 Ağustos büyük Marmara depreminin 17. yıl dönümünde İstanbul için çok büyük bir önem taşıyan 5 milyon metrekarelik ‘Yeşil Yol’ projesi tasarlandı.

Halen İstanbul’da ormanlar ve refüjler haricinde kalan ve park olarak kullanılan yeşil alanın 2 bin hektar olduğunu belirterek sözlerine başlayan Kentsel Strateji Kurucusu ve Şehir Plancısı A. Faruk Göksu, bir deprem olduğunda çadır kurulabilecek alanların hepi topu bu kadar olduğunu kaydetti.

Çocuklarımıza maliyet ağırlaşmasın

İstanbul’un kentleşmesinin 500 bin hektar olduğunu belirterek bunun 100 bin hektarının esas gri alan olduğunu kaydeden Göksu, bu alanda kişi başına 1.5 metrekare yeşil alan düştüğünü, gerekenin 4 bin hektar, yani kişi başına 5-7 metrekare olması gerektiğini kaydederek, “Yeşil Yol’u uygulayabilirsek İstanbul kolayca 500 hektarlık yeşil alanı park olarak kazanacak. Şimdi bu yeşil alanı kazanmanın maliyeti metrekarede 1300 dolar civarında. Eğer zamanında İstanbul’a düzgün bir planlama yapılsaydı bunun maliyeti 100 dolardı. Eğer şimdi yapmazsak çocuklarımız çok daha ağır bedeller ödeyecek” dedi.

Yeşil-Yol_E-5---TEM-1

Bu alanın genişletilmesi için Atölye olarak İstanbul’a ‘Yeşil Yol’ adını verdikleri 200 metre genişliğinde, 50 km. boyunda bir proje geliştirdiklerini belirten Göksu şöyle konuştu:

Depremden sonra 16 yılda Vizyon Atölyesi olarak depremi ve olası riskleri çok konuştuğuna dikkat çeken Göksu, “Yeşil Yol projesi yine başarılı bir kentsel dönüşüm modeli olarak, önemli bir referans olacak. Yeni dönüşüm modelleri geliştirmek, ulaşımı kolaylaştırmak, olası deprem için toplanma alanları ve tahliye koridorlarını oluşturmayı hedefleyen Yeşil Yol projesi İstanbul’a 5 milyon metrekarelik bir yeşil alan kazandırmayı hedefliyor. Proje alanının yarısı yeşil alanlar, eğitim ve sağlık gibi kamusal alanlar; diğer yarısı da yeni yapı alanları olarak tasarlandı” dedi.

“İstanbul’a nefes aldırmasını planladığımız bu proje, kentin en yoğun olduğu ve yapılaşmanın yüzde 45’ini içeren TEM ve E-5 arasında kurgulandı. Her iki yakada da geçerli olacak. Kartal’dan Avcılar’a kadar uzanacak” diye konuşan Göksu, “17 ilçeden geçecek. Bunu birazcık genişlettiğimizde 22’ye kadar çıkıyor. 50 km uzunluğunda ve 200 metre genişliğindeki projede yaklaşık 10 milyon metrekarelik alanda işlem yapılacak. Tanınan bir takım imar haklarıyla ve işe rant karıştırmadan hareket edildiğinde 5 milyon metrekarelik yeşil alan oluşturulacak.
Projenin güzergah üzerinde yer alan yaklaşık 20 bin mevcut yapıda 56 bin konut yıkılarak yerine kentsel dokuya uygun çevreci yapıların oluşturulacağı proje, İstanbul nüfusunun yüzde 55’inin yaşadığı Küçükçekmece Gölü ve Pendik arasındaki bölgelerin yapı standartlarını büyük ölçüde yükseltirken, yaşam kalitesini de hızla artıracak.

Proje maliyeti 7 milyar dolar

Yeşil Yol projesinin bir yeşil omurga olduğunu söyleyen Göksu, projenin nasıl geliştirileceğin konusunda şunları söyledi:

“Mevcut yapılaşmanın yüzde 50’si olan 4.0 milyon m2 yapı, diğer yüzde 50’lik yapılaşma alanına transfer edilecek ve yüzde 25 ilave imar bonusu ile toplam 10 milyon metrekare inşaat yapılacak. Projenin mali büyüklüğü ise yaklaşık 7 milyar dolar olacak. Ayağının yere basması için yerel yönetimlerle, merkezi hükümetli görüşüyoruz. Projeye bakan evlerin değeri en az 5’e katlanacak. Bankalar finanse etsin, insanlar da kendi evlerini yapsın. Müteahhitler kazanca ortak olmasın.

Yeşil Yol İçin 10 Temel İlke:

• Omurga; 50 km; TEM ve E5 ile Küçükçekmece ve Pendik arası
• Örtü; Mavi ve Yeşil
• Strateji; % 50 Yeşil, % 50 Yapılaşma
• Süreklilik; Akslar ve Odaklar
• Değer; Yeşilin katma değeri
• Bağlantı; 17 ilçe bir arada
• Risk Azaltma; Yapı ve yaşam kalitesi
• Model; Ekonomik Seçenekler
• Silüet; Dalgalanma
• Bonus; İmar Hakları Transferi

Bu tür sosyal konulara ciddi zaman, enerji ve finansman ayıran, Nef olarak kazançlarının ihtiyaç kısmını bu işlere ayıran İcra Kurulu Başkanı Erden Timur, “Her türlü işbirliğine açığız” dedi.

Timur, şehir planlamasında yapılan yanlışların can kayıplarının yanı sıra olumsuz sosyolojik etkilerine de dikkat çekerek, “Vizyon Atölyesi olarak insan hayatını güzelleştirecek şehirlerin haylini kuruyoruz. Artan nüfusu, çarpık kentleşmesi ile İstanbul’un ilk müdahale edilmesi gereken şehirlerden biri olduğunu düşündüğümüz için İstanbul özelinde Yeşil Yol projesini tasarladık.” Dedi.

Vizyon Atölye’sinin projeleri hayata geçirmek için de devlet kurumları ve yerel yönetimlerle görüşmelere devam ettiğinin bilgisini veren Timur, bu konuda her türlü işbirliğine açık olduklarını sözlerine ekledi.

SİZİN İÇİN SEÇTİKLERİMİZ

Bu yazı yorumlara kapatılmıştır.

Sıradaki haber:

Yeşil Yol Projesi İstanbul’a kuşak olacak